varghabetűk

2015.03.26., Szerző: kodpiszkalo

triple-spiral-labyrinth-variant.pngEmlékeznek még Vargha Zoltánra? A doktorra, akiről akkor derült ki, hogy nem is az, amikor meghalt egy általa kezelt színész? Azt gondoltam, ekkora botrány után az érintett szereplő megpróbál eltűnni a nyilvánosság elől, de a minap, amikor az egyik napilap hirdetésre tévedt a szemem, meglepődtem: a gyógyító Varghák száma nemhogy csökkenne, hanem éppenséggel gyarapszik. Ha jól értem, a "dr." Vargha Zoltán fiai azok, akik apjuk módszerét továbbfejlesztve tevékenykednek országszerte.

Ezt olvasván elgondolkodtam: mi a helyzet az apával? Nos, ő sem tűnt el, sőt. Honlapján továbbra is doktorként szerepel, ezek szerint valamit félreérthettem, amikor azt olvastam, hogy doktori címétől megfosztották mert kiderült: nincs egyetemi diplomája. Esetleg az is előfordulhat, hogy van egy másik doktori címe is. Ki tudja.

Egy dolog azonban legyen világos: az a doktori cím, amitől megfosztották, nem orvosdoktori cím, hanem tudományos fokozat, amelyet a valamikori Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (jelenleg: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, NKE) ítélt oda Varghának. Az ilyen tudományos fokozatok gyógyításra ugyan nem hatalmaznak fel, azonban feltételezik, hogy birtokosa értékelhető tudományos teljesítménnyel nyerte el azt: eredményes kutatásokat végzett, eredményeiből rangos folyóiratokban publikált s azok alapján egy új tudományos ismereteket felsorakoztató disszertációt írt. Amikor 2012-ben az NKE Varghát megfosztotta doktori címétől, nem vizsgálták meg, hogy mindez teljesült-e 2007-ben, amikor elkészítette disszertációját. Nos, mivel kíváncsi típus vagyok, elolvastam az illető irományát. Mivel nem értek a témához, nem szeretném elkövetni azt a hibát, hogy az anyagot egy abszurd blöffnek tituláljam. Inkább arra biztatok mindenkit, hogy olvasson bele az anyagba.

Ami miatt megszületett ez az írás, az a disszertáció 69. oldalán található: a szerző publikációs jegyzéke. A disszertáció alapjául szolgáló cikkek esetén minden, magára valamit is adó egyetem megköveteli, hogy elismert, lektorált folyóiratokban (azaz olyan lapokban, amelyeknél a közlés előtt a cikket elbírálják, s ha nem megfelelő, akár vissza is utasítják) jelenjenek meg és függjenek össze a disszertáció témájával. Mert ha a kakastenyésztésről írok egy kisszínest a Dél-Csongrádi Harsonának, az még nem elég alap arra, hogy atomfizikából doktori fokozatot szerezzek...

De lássuk, mi a helyzet Vargha esetén. 

A disszertációban megtalálható publikációs jegyzék írásos közleményként 8 tételt tartalmaz.
Ezek közül mindössze egy volt a disszertáció beadása idején lektorált folyóirathoz közlésre leadva - a Hadmérnök c laphoz. A folyóirat archívumában a jelzett cikk nyomát nem találtam 2007-2014 között, sőt, Varghától egyetlen közleményt sem ebben az időszakban.

A négy, nem lektorált folyóiratban megjelentként jelölt cikk közül kettőnél ez szerepel: "közlésre leadva", de még a folyóirat neve sincs megjelölve. (Az ilyen, nem lektorált lapokat komolyabb helyeken nemigen veszik figyelembe doktori címek odaítélésnél.) Az egyik közlemény megjelenési helyeként egy weboldal (már nem elérhető, de úgy tűnik, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem valamelyik tanszéki weboldaláról van szó, és nem folyóiratról). Mindössze egy közlemény esetén azonosítható, hogy folyóiratban (a HM hetilapja, annak is a Mozaik - "kisszínes" - rovata) megjelent az írás.

Idegen nyelvű folyóiratban megjelent cikként két tétel szerepel. Ezek egyike egy angol nevű, DE magyar nyelvű (!) orvosi lap (Medical Tribune), amelyben a disszertáció témájával összefüggésben nem lévő cikket jelöl sajátjaként Vargha. Ezzel kapcsolatban feltámadt bennem a gyanú, hogy nemcsak a téma miatt problémás a közlemény (címe: Két olcsó vegyület segíthet a daganatos betegségek legyőzésében) , hanem a szerző sem azonos Varghával. És valóban: kiderítettem, hogy a cikk szerzője dr. Varga Zoltán (nem Vargha!) orvos, akinek az égvilágon semmi köze nincs sem Varghához, sem a metodikájához. Az ő nevével és cikkével tudtán kívül éltek vissza. 

A Review of the Air Force Academy lapban közlésre leadottnak jelölt cikk 2006-2014 között nem jelent meg a lapban, sőt, Varghától semmi nem jelent meg ott ebben az időszakban (ellenőrizhető itt).

Az ISBN száma alapján könyvnek tűnő publikációt a nemzetközi ISBN keresőben nem tudtam azonosítani. Címe alapján ráadásul úgy tűnik, kevés köze van a disszertáció témájához (román címe magyarul: Újdonságok a sóterápiában).

Mindezek után elgondolkodtam vajon én vagyok-e az ügyetlen, hogy enyhén szólva is kifogásolhatónak találom a publikációk jegyzékét? 

Mindez természetesen egyáltalán nem befolyásolja a Vargha-metodika megítélését. Mindössze érdekes.

Címkék: vargha zoltán

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kodpiszkalo.blog.hu/api/trackback/id/tr497308068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fordulo_bogyo 2015.03.27. 04:29:37

Ez most egy ilyen vilag. :-(

Ahol a nemzet Gojos Tolla szinte az egesz disszertaciojat csak masolja, ehhez kepest itt eredeti (bar hulye, es karos) gondolatok vannak.
Ahol Tarsoly Csaba helyett egy új cégvezető, egy börtönviselt közmunkás lehet, ott publikacios listat szamon kerni... naiv dolog.

bigacsiga2 2015.03.27. 07:56:23

@fordulo_bogyo: :) :) "Gojos Tolla" :) :) ???? Ez mi??? Egy új dakota szó? Vaze 3x olvastam el, mire rájöttem, mit akartál írni. :)

Szóval GOLYÓSTOLL, ha írószerről van szó és nem dakota álnévről.

Brother Love (törölt) 2015.03.27. 08:11:25

Érdekes, de nagyon is jellemző. Én dr. Dávid Tamás "nemzetközi hírű rákkutató" (állatorvos) munkásságának néztem utána, hasonló az eredmény. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a PubMed-en található egy tanulmány, amelyben megjelölik, és ebben részt is vett.
Dr. Dávid publikációs listája, szakirodalma is hasonló kaliberű: különböző haknik, innen-onnan átvett cikkek stb, illetve olyan elismert tudományos médiák, mint a Szív TV, Budapest TV vagy a GONG Rádió
Ez jellemző kuruzsló módszer. Az átlagember nemhogy nem néz utána, de azzal sincs tisztában, amit itt leírtál, tehát hogy mik a követelmények egy publikációval, szakdolgozattal, doktorival kapcsolatban.
Én sajnos eleve előítélettel állok azokhoz, akik a különféle vélt vagy valós címeik állandó használatával próbálnak maguknak szakmai vagy emberi tekintélyt szerezni. Komoly tudós, de még szakember sem tesz ilyet, ellenben szélhámosok annál gyakrabban.

Nem állom meg, le kell írnom. Dr. Dávid a "szakirodalom" rovatában közzétett egy réges-régi hoaxot, amit a Johns Hopkins Medicine már évekkel ezelőtt cáfolt mind tartalmában, mind pedig úgy, hogy az tőle származna. Egy ilyet tudósként közzétenni vállalhatatlan tévedés, de hogy kétségeink ne lehessenek, a cikk alatt még szerepel is: "lektorálta dr. Dávid Tamás".

Tudom, hogy dr. Dávid is volt már téma, de egy részletesebb ismertetőm itt olvasható róla.

rakgyogyitok.wordpress.com/2015/03/13/dr-david-tamas-a-cod-tea-feltalaloja/

oeruelt · http://sargahaz.blog.hu/ 2015.03.27. 08:40:12

Érdekes egybeesés: éppen a napokban (mivel elém esett "dr" Vargha ismételt feltűnése az Echón) néztem rá az intézet oldalára meg egyéb előfordulási helyeire, és tapasztaltam én is, vagy doktornak titulálja magát, vagy a Vargha Zoltán PhD elnevezést preferálja, de nyilvánvaló, hogy ORVOSI TÉNYKEDÉSÉVEL ÖSSZEFÜGGÉSBEN használ tudományos fokozatokat. (A Google Earth View-n is a "Dr. Vargha Metodika" név szerepel a cégtáblán.) Gondolkodtam rajta, hogy felnyomom a GVH-nál, de aztán ránéztem a GVH honlapjára és láttam, hogy amúgy is eljárás folyik ellene (igaz, nem a névhasználat, hanem a módszerei és az állításai miatt), hát hagytam... Mindenesetre elkeserítő, hogy egy ilyen nyilvánvaló csibész, kókler, kuruzsló sarlatán úgy rohangálhat huzamosan keresztül-kasul Magyarországon 2015-ben, hogy senki hivatalos szervnek eszébe sem jut, hogy a kezére meg a szájára üssön az áldoktori megmutatkozása miatt. Hogy nem szedetik le a cégtábláját, nem töröltetik a webcímét, nem büntetik meg minden egyes tévés vagy rádiós szerpelése alkalmával fél millióra, amikor elhangzik, feltűnik a doktor vagy a PhD titulus... Szánalmas, ahogyan nálunk az erre illetékes hatóságok működnek!... :(

kodpiszkalo · www.kodpiszkalo.blog.hu 2015.03.27. 08:58:11

@Brother Love: igen ő is egy elemzésre érdemes szereplő...
Más: kaptam tőled egy levelet, csak már nem találom. Köszönöm a blog megosztását, én is hasonlóan fogok eljárni, hiszen céljaink hasonlóak!

truczat · http://hedzap.blogspot.com/ 2015.03.27. 09:01:32

Bigacsiga, gondold át megint úgy, hogy direkt írta amit írt, és próbáld értelmezni szó szerint :)

drszigyu 2015.03.27. 10:18:31

Dezső,
szerintem aposztrófos doktor, ezért használja még mindig a dr előtagot (vagy nem volt ideje olyan aprósággal foglalkozni, hogy korrigálja a honlapját :) ). Persze mi tudjuk, hogy a 'dr mennyit ér és mit jelent. Sajnálom, hogy ezt nem sikerült még megoldanunk.
Gyula

kodpiszkalo · www.kodpiszkalo.blog.hu 2015.03.27. 11:07:06

@drszigyu: a legnagyobb kérdőjelek a doktori eljárással kapcsolatban fogalmazódtak meg bennem. Ezeket feltettem a megfelelő helyeken: az Országos Doktori Tanács nem illetékes, az illetékes doktori iskola pedig azt válaszolta, ami tény: mivel nincs diplomája, a doktori címét visszavonták.

fordulo_bogyo 2015.03.27. 20:11:50

@bigacsiga2: Tudod, volt egyeszer egy Alomfo (bocsanat: allamfo), aki hadilabon allt a hejesirassal (pun intended), aki alairt mindent amit a dakota hasonlatokat kedvelo partfotitkar (a Viktator) eleje tolt.
Ot neveztek el "Gojos Toll"-nak.

""Gojos Tolla" :) :) ???? Ez mi??? Egy új dakota szó? Vaze 3x olvastam el, mire rájöttem, mit akartál írni. :)

Szóval GOLYÓSTOLL, ha írószerről van szó és nem dakota álnévről."

Nem iroszerrol van szo, hanem egy hamis doktori cimmel diszelgo szemelyrol.
Harmat talalgathatsz, ki az.

Galbavy Nikolett 2015.06.03. 21:48:38

Én nem vagyok "szakember", de az akupunktúrás részt elolvastam... A legjobb esetben is kb. egy nőklapjás ezo-guru elmondásai, lejegyezve. Nem kell messze menni: "Kínai neve viszont: csen-csiu." Az akkupunktúra kínaiul 针刺 azaz zheng ci, kiejtve kb. dzsenncsz' , jelentése tűszúrás.

A többit hagyjuk is, és ez csak az első bekezdés volt :-D

Szerzők

csupor-dezso-100x150.jpg

Dr. Csupor Dezső 
(kodpiszkalo)
gyógyszerész, 
SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet

jeszenoi-norbert-100x150.jpg

Dr. Jeszenői Norbert 
(j.norbert)
gyógyszerész

gyapai-orban-orsolya-100x150.jpg

Dr. Orbán-Gyapai Orsolya
(pharma-girl)
gyógyszerész

hajdu-zsanett-100x150.jpg

Dr. Hajdu Zsanett
biológus

boros-klara-100x150.jpg

Boros Klára
vegyész, doktorandusz

barbi.jpg

Dr. Tóth Barbara
(JéBarbi)
gyógyszerész

913_csapibence_120119_015.jpg

Dr. Csapi Bence
gyógyszerész

no-pic.jpgDr. Ványolós Attila
(pharmythographer)
gyógyszerész

Díjaink

hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

21no_logo.png

A 21 NŐ AZ EGÉSZSÉGÜGYÉRT alapítvány prominens szakembereinek Védjegye tanúsítja a Ködpiszkáló blog szakmai hitelességét és társadalmi hasznosságát.

Nekem szól! Egészségértés díj, egészségügyi szakember kategória 2. hely

Kutatók a Neten - közönségszavazás 2. hely

Goldenblog 2014. Tech+Tud kategória, közönségszavazás 2. hely

Nemzeti Kiválóság Program blogverseny, 1. hely

Goldenblog 2013. Biznisz kategória, közönségszavazás 9. hely

Goldenblog 2012. Szakértői kategória, közönségszavazás 5. hely

Utolsó kommentek

Ködpszkáló a Facebookon

DESIGN

Az oldal sablonját dr. Horváth Róbert készítette.

süti beállítások módosítása