a nemzetközi helyzet fokozódik - élelmiszer-biztonságban is
Talán kevéssé közismert, hogy a sokak által fogyasztott étrend-kiegészítő kapszulák, tabletták, cseppek az élelmiszerek közé tartoznak, így a készítményekkel kapcsolatos minőségi kérdések az élelmiszer-biztonság részét képezik. Ez a terület az EU-ban és hazánkban is egyre nagyobb hangsúlyt kap, ami érthető is: a széles körben, rendszeresen fogyasztott termékek egészséget befolyásoló (esetleg károsító) hatásának ismerete, a nem megfelelő termékek eltüntetése a piacról fontos, közérdekű feladat.
A hatóságok tevékenységét jelzik azok a sajtóhírek, amelyek veszélyes termékek leleplezéséről szólnak, például az alábbi, augusztus közepén publikált közlemény:
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Élelmiszerbiztonsági Kockázatértékelési Igazgatósága az Európai Unió tagállamaiban működő gyorsvészjelző rendszeren (RASFF) keresztül érkezett riasztásokról értesítette az Országos Tisztifőorvosi Hivatalt.
A riasztások szerint az Amerikai Egyesült Államokban gyártott étrend-kiegészítő készítményként megjelölt – ismertetése szerint sportolóknak szánt különleges táplálkozási célú élelmiszerek – Jack 3D, Hemo-Rage, Lipo-6 Black és NeuroCore megnevezésű készítmények nem engedélyezett gyógyszer összetevőt tartalmaznak. Ez az összetevő (1,3 dimethylamylamine – DMAA) az amfetaminhoz hasonló, koffeinnel párosulva az emberi egészséget súlyosan veszélyezteti.
Tekintettel arra, hogy a fent jelzett készítmények interneten keresztül is megrendelhetők, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztifőorvosi Hivatala felhívja a lakosság figyelmét, hogy az étrend-kiegészítő készítmények, különleges táplálkozási célú élelmiszerek gyógyszer-hatóanyagot nem tartalmazhatnak, jelenlegi összetételükkel veszélyeztethetik a fogyasztók egészségét. Amennyiben 1,3 dimethylamylamine (DMAA) összetevőt tartalmazó készítmény forgalmazását észlelik, a lakosság egészségének védelme érdekében szükséges hatósági intézkedések mielőbbi megtétele céljából azt jelezzék a Fővárosi/Megyei Kormányhivatalok Népegészségügyi Szakigazgatási Szerveinek.
A gyors és határozott fellépés dicséretes. A hírt több szakmai portál is átvette - kár, hogy a termékek célcsoportjául szolgálók nem (elsősorban) ott tájékozódnak vásárlás előtt... Ha így tennék, akkor már az is elriasztaná őket, hogy a készítményeket hazánkban nem tartják nyilván az étrend-kiegészítők adatbázisában - jogi státuszuk, minőségük számunkra ismeretlen, bizonytalan.
A felsorolt termékek közül az egyik neve ismerősnek tűnt. Egy Lipo-6 zsírégető hölgyeknek nevű készítmény (ennek neve meglehetősen hasonlít a most betiltottra) ugyanis már néhány éve a látóterünkbe került, amikor internetes reklámjában olyan összetevőket (forgalomból kivont gyógyszerhatóanyagokat, stimuláns és pszichoaktív vegyületeket) fedeztünk fel az összetevői között, amelyek fogyasztása egészséget veszélyeztető lehet. A feltételezett visszaélésről - az akkori jogszabályoknak megfelelően - 2008 decemberében bejelentést tettünk az OÉTI-nek:
A mellékelt internetes oldalon hirdetett Lipo-6 zsírégető hölgyeknek készítmény a leírás szerint számos erős hatású, veszélyes vegyületet (béta-fenetilamin, metilszinefrin, szinefrin, johimbin) tartalmaz. Az OÉTI honlapján található lista szerint ezt a terméket 3519/2008-as számon notifikálták. Kérem, tájékoztassanak arról, hogy a forgalmazó a terméket milyen összetétellel notifikálta. Kérem továbbá, hogy vizsgálják ki, hogyan kerülhet ilyen összetételű termék forgalomba. Az összetételt tekintve a szer súlyos veszélyt jelenthet a fogyasztókra, ezért kérem a gyors eljárás lefolytatását.
2009 januárjában a következő választ kaptuk:
Minden olyan étrend-kiegészítőről, mely az OÉTI véleménye szerint kockázatos lehet a fogyasztó számára, értesítést küldünk az Országos Tisztifőorvosi Hivatalba. Ezek közé tartozik a Lipo-6 is, többek között a szinefrin- és yohimbin-tartalma miatt. (...) Kifogásainkat megtettük, de levelének hatására ezt ismételten megtesszük és bízom benne, hogy hamarosan lekerül a termék a polcokról.
Mivel nem kaptunk értesítést az eljárás eredményéről, 2009 novemberében újra próbálkoztunk, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal felügyelete alá tartozó kistérségi ÁNTSZ-hivatalnál:
Tavaly év végén bejelentést tettünk az OÉTI-nél egy étrend-kiegészítővel kapcsolatban (...). Tudomásunk szerint a bejelentést az ÁNTSZ-hez továbbították, de nem tudunk arról, hogy bármilyen döntés született volna. Ez úton most Önökhöz is megismételjük a bejelentést, változatlan tartalommal. Kérjük az eset kivizsgálását, és kérjük, levelünk kézhez vétele után tájékoztassanak a vizsgálat menetéről, határidejeiről. Kérjük továbbá, vizsgálják ki, tavalyi bejelentésünket miért nem követte vizsgálat és döntés, és erről is tájékoztassanak.
Innen a következő válasz érkezett:
A "Lipo-6 zsírégető hölgyeknek" termék forgalmazásával kapcsolatos beadványukban foglaltak alapján megállapítottam, hogy a nevezett termék az OÉTI nyilvántartásába vett termék, így a forgalmazásának ügyében hatóságom hatáskörrel nem rendelkezik, mivel az étrend-kiegészítőkről szóló 37/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet 12. §. (2) bekezdése értelmében a hatáskörrel rendelkező illetékes hatóság az ÁNTSZ regionális intézete. Fentiek alapján a bejelentésüket hivatalból áttettem az ÁNTSZ Dél-alföldi Regionális Intézetéhez.
Kérelmüket átteszem az illetékességgel rendelkező ÁNTSZ Közép-magyarországi Regionális Intézetéhez.
Újabb, 2010 januárjában kelt érdeklődő levelünkre a következő választ kaptuk:
Mint korábbi leveleinkben jeleztük Önnek, a Lipo-6 (...) forgalmazásával kapcsolatos bejelentéseit további ügyintézésre megküldtük az illetékességgel rendelkező ÁNTSZ Közép-magyarországi Regionális Intézetének. Az ügyekkel kapcsolatban információval nem rendelkezünk. (...) Tájékoztatom, hogy megkereséseit a mai napon továbbítottuk az eljáró illetékes ÁNTSZ-nek.
A történet itt - részünkről - véget ért. Egyéb elfoglaltságaink miatt nem folytattuk a levelezést a hatóságokkal, az eljárás lezárultáról, eredményéről pedig a mai napig nem kaptunk értesítést.
Epilógus
A jelenleg betiltott, hasonló nevű termék kapcsán megpróbáltunk utánanézni, történt-e hatósági intézkedés a Lipo-6 ügyében. Nos, hivatalos határozatot, a fogyasztóknak szóló tájékoztatót az ÁNTSZ honlapján vagy más hiteles internetes oldalon nem találtunk. Mindössze a bodybuilding.forum.hu jelenthet támpontot, amely szerint valamikor 2010 márciusában a Lipo-6 termékcsalád forgalmazását az ÁNTSZ utasítására felfüggesztették.
Mondhatjuk ezek után, hogy helyreállt a világ rendje és minden a lehető legnagyobb rendben van? Nem egészen:
- bejelentésünktől a betiltásig nem kevés idő, mintegy 15 hónap telt el. Ez idő alatt valószínűleg sokan vásárolták, fogyasztották a veszélyes összetételű terméket;
- a betiltás módja is eléggé megkérdőjelezhető. A jelekből ítélve a hatóság tájékoztatta a viszonteladókat, forgalmazókat, a fogyasztóknak szóló közvetlen, közérthető tájékoztatás elmaradt. A termék ugyan eltűnt a notifikált termékek listájáról, arról azonban sehol nem lelhető hiteles információ, hogy ez miért történt.
A fenti történet ismeretében felmerülhet a kérdés, az ügy kivizsgálásának sebessége arányban áll-e a fogyasztók veszélyeztetésnek mértékével, és elégséges-e a fogyasztók ilyen módon történő (nem) tájékoztatása? Csak remélhető, hogy a Lipo-6 zsírégető hölgyeknek nevű termék betiltásának (?) története ma már másként, sokkal gyorsabban és transzparensebben zajlana. A fogyasztók érdeke legalábbis ezt kívánná.
Kép forrása: www.FreeDigitalPhotos.net
4 komment