az élet iskolája

2017.02.05., Szerző: kodpiszkalo

16508896_10206765271204250_2731900292463809031_n.jpgMi értelme van iskolába járni? Az életnek tanulunk, nem a tanárok kedvéért - elméletileg. A valóság persze néha ennek szöges ellentétét mutatja: előfordul, hogy olyan emberek, akikről feltételezhető, hogy kémiából legalább kettest kaptak az általános iskolában és a középiskolában, épp a lényeget nem értik. Azt a lényeget, amely birtokában képesek lennének értelmezni a körülöttük lévő világot. Ha az ehhez szükséges minimális tudás és készség hiányzik, akkor az ember nem érti, félelmetesnek találhatja környezetét: csupa fenyegető jelenség, vegyület, s hajlamossá válhat a szorongásra, paranoiára, rosszabb esetben összeesküvés-elméletek gyártására. S ha van közönsége, terjesztésére is... Kétségtelen, hogy az élet iskolájában is sokat lehet tanulni, de van, ami mégiscsak alapvetően az iskolapadban sajátítható el.

Jó példa minderre Schobert Norbert fitneszguru egyik facebook-bejegyzése.

C17H21NO4 ez a kokain vegyjele.C12H22O11 ez pedig a répacukoré. Érdekes, nem? Patkánykísérletekben a cukor az egyedek 80%-a esetén addiktív volt, míg a kokain csak a 20% esetében. Elgondolkodtató.

Később módosította a bejegyzést:

Két képlet és milyen hasonló. Érdekes, hogy patkánykísérletben a szacharóz addiktívabb.

Valóban elgondolkodtató. Kár, hogy nem gondolkodott el, mielőtt mindezt kiposztolta... Ahelyett, hogy mélyebb fejtegetésbe mennék, röviden leírom, mi lenne az a tudás, amellyel a középiskolai tananyag sallangjainak elfelejtése után is rendelkezni kellene:

  • A vegyjel a kémiai elemek egy- vagy kétbetűs rövid neve. Így például a H a hidrogén, a C a szén, az N a nitrogén, az O az oxigén vegyjele.
  • A szerves molekulák több atomból állnak, legegyszerűbben összegképlettel jellemezhetjük őket. Az összegképlet megmutatja, hogy egyetlen molekulában miyen atomok találhatóak, s azokból hány építi fel a vegyületet. Így a répacukor (szacharóz) összegképletéből megtudhatjuk, hogy 12 szén-, 22 hidrogén- és 11 oxigénatom összekapcsolódásával keletkezik. Az összegképet azonban nagyon kevéssé jellemez egy vegyületet: nem derül ki, hogy az atomok hogyan kapcsolódnak egymással, nem ismert a molekula térszerkezete sem. Pedig mindennek nagyon nagy jelentősége van: a szervezetünkben található receptorok, enzimek nem az összegképlet, hanem a szerkezet alapján ismerik fel a molekulákat, azaz ez az alapja annak, hogy egy anyagra hogyan reagál a szervezet.
    Ha mindezt egy nagyon suta hasonlattal szeretném megvilágítani: a testtömeg, a zsírszövet és az izomtömeg aránya ugyan jellemezhet egy embert, azonban ez alapján lehetetlenség megmondani, hogy rólam van-e szó, Pista bácsiról, vagy Rózsika néniről... 
  •  A kémiai összegképletek hasonlatossága szerves anyagok esetén nem meglepő. Bár a szerves vegyületeknek sokféle definiciója létezik, az bizonyos, hogy a legtöbb szerves vegyület tartalmaz szenet, hidrogént és oxigént. Ha tehát ránézünk egy molekula összegképletére, és van benne C, H és O, ne lepődjünk meg: ez még semmiféle valós hasonlóságot nem bizonyít...
  • De még akkor sem beszélhetünk valósi hasonlóságról, ha az összegképlet azonos: a C2H6O összetétellel az etanol és a dimetil-éter is jellemezhető. Míg előbbi számos szeszesital "hatóanyaga", utóbbi szobahőmérsékleten gáz halmazállapotú, és egyéb kémiai, biológiai jellemzőiben is teljesen különbözik az etil-alkoholtól. Csúnya kifejezéssel ezeket szerkezeti izomereknek is nevezhetnénk, de ha ez már nem is rémlik, legalább annyira érdemes lenne emlékezni, hogy az összegképlet önmagában nem elegendő egy vegyület jellemzésére.

  • A kokain és a répacukor összegképletében (ha a számokat nagyvonalúan figyelmen kívül is hagyjuk) van egy "aprócska" különbség: az N betű. A nitrogéntartalmú szerves vegyületekre jellemző, hogy általában markáns élettani hatásokkal rendelkeznek. Ennek az az egyik oka, hogy a  szervezetben számos ingerületátvivő anyag, és egyéb, a szabályozásban fontos vegyület nitrogént tartalmaz. Azok az anyagok, amelyekben nitrogén található (például a növényi alkaloidok) képesek lehetnek az ingerületátvivő anyagok receptoraihoz kapcsolódni, azon hatást kifejteni - ez sokszor mérgező hatásként figyelhető meg. A kokain is egy növényi alkaloid, amely a dopamin, noradrenalin és szerotonin szintjátt befolyásolja az agyban, ezzel magyarázató hatása.
  • Ha más hasonlóság: a csimpánz és az ember DNS-e között kisebb az eltérés, mint a Norbert által hozott példában...

Frissítés: A bejegyzés megjelenése után rájöttem, hogy elkövettem egy hibát: az utolsó bekezdés túlságosan felületesre sikerült, ezért felhasználható a szacharózfüggőséggel kapcsolatos féligazságok igazolására (ez meg is történt Norbi Update facebook-oldalán). Ezért úgy döntöttem, ezt a bekezdést ma (2017. február 8-án) törlöm. Akit érdekel, hogy mi szerepelt a törölt részben, az alábbi szövegrész kijelölésével láthatóvá teheti.

Mint minden féligazságnak, az itt elemzett tömör bejegyzésének is van némi valóságtartalma. A répacukor a diszacharidok közé tartozó olyan vegyület, amely bizonyos dózisig nem károsítja a szervezetet. Ez a vegyület számos növényben természetes módon megtalálható. A répacukor a szervezetben glükózzá és fruktózzá alakul. Ha túl sok répacukrot (szacharózt) eszünk, a vérünkben túl magas lesz a vércukorszint (ez a glükóz koncentrációját jelöli), ami hosszú távon II. típusú cukorbetegséghez vezethet. Ez a betegség (nagyon leegyszerűsítve) azért alakul ki, mert a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjei (ez a vegyület csökkenti a glükózszintet a vérünkben) a tartósan magas glükózszint esetén kimerülnek, károsodnak és el is pusztulhatnak. A tartósan magas glükózszint ilyen esetben állandósul, és károsítja a különböző szerveket, szöveteket, rontja az életkilátásokat. A túl sok répacukor fogyasztása nem jó, ez egyértelmű. Az is igazolt, hogy létezik szacharózfüggőség (ezt némelyek eufemisztikusan "édesszájúságnak" nevezik), s sajnos ezt a vegyületet a kölönböző cukrozott élelmiszerekben túl gyakran fogyasztjuk. Veszélyessége azonban nem említhető egy napon a kokainnal: a cukorfogyasztók jelentős része nem pusztul bele a függőségbe, míg a kábítószerfüggők testi és lelki leépülése, az egyéb szerek iránt is kialakuló függőség jól dokumentált. A szacharóz azáltal veszélyes igazán, hogy míg a kábítószerek a köztudatban veszélyes anyagokként vannak jelen, addig a cukor(túl)fogyasztás veszélyeivel sokszor még maguk a cukorbetegek sincsenek tisztában. S ha pedig igen, sokszor nincs elég akaraterejük, hogy kevesebb cukrot fogyasszanak. A cukor és a kokain addiktív potenciálját össze lehet hasonlítani (ezzel kapcsolatban történtek vizsgálatok), de az egésznek semmi köze a két anyag kémiai hasonlóságához. A cukorfogyasztás elleni harcnak számos módja van, de a tévinformációk terjesztése nem tartozhat az elfogadható eszközök közé...

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kodpiszkalo.blog.hu/api/trackback/id/tr7312184946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fordulo_bogyo 2017.02.05. 21:39:35

"Ha más hasonlóság: a csimpánz és az ember DNS-e között kisebb az eltérés, mint a Norbert által hozott példában..."

Norbert es a patkany DNS-e között kisebb az eltérés, mint a Norbert által hozott példában a kepletek kozott.... osszegkepletben AZONOS a patkany es a Norbert DNS-e (meg az enyem is).

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2017.02.06. 08:48:18

És még csak nem is túl eredeti a párhuzam.
hu.wikipedia.org/wiki/Cukor_Blues

A hivatkozott könyvben sokkal árnyaltabb a kép, mert ott szépen kibontja, hogy a cukor és a kokain is akkor vált problémássá, amikor a tisztítási, kivonási eljárások hatására növényi anyagból fehér porrá változott, és eközben a napi rutin részévé vált.

Epikus SZTK · http://www.oek.hu/oek.web 2017.02.06. 11:02:39

Lefogadnám, hogy idetalálnak rövidesen azok, akik szerint nem is kell cukor, meg low carb diéta, ketogén, stb. stb.
Szerintem meg kokain nem kell; a glukóz szemiesszenciális.
Létező jelenség a cukortúlfogyasztás, de ezt a kábítószerrel összehozni... ez olyan antalvalis 8-))
A függőség azért kicsit bonyolultabb, és kérdéses.
Szinte látom magam előtt a bulvárcikket ilyen címmel: "Brutálisan cukorfüggő volt a süveg/medve/szőlőcukrot elemelő bestiális elkövető." ("Süveget emelt (el) ..." 8-)) )

Ilyen logika szerint a cukorfogyasztók jobban és tovább mérgezik/sanyargatják a testüket, mint a kábítószerfogyasztók (pl. azért, mert tovább élnek.)

Szegény Norbi-követők... Minden egyes ilyen Norbi-cikkel butábbak lesznek.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2017.02.06. 15:57:23

Szerintem ez a bejegyzés annyira leegyszerűsített összefüggéseket pl. 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kérdésében, hogy azon fogást találhat ha valaki nagyon keres. Azért írom meg, mert a cél közös, ha félvállról vesszük a kritizálást akkor gyengülhet az ereje, hatásossága.

A szacharózfüggőség is egyrészt vitatott fogalom, másrészt nem pontos, mert glükóz, fruktóz külön is érintett lehet, valamint akár más cukrok vagy édes ízű anyagok is. Árnyaltabban fogalmaznék ebben is.

We presented results showing that sucrose intake induces DA release and increases neuronal activity in the brain reward circuitry. Dopamine release is stimulated in the NAc by the sweet taste in the mouth and by the postingestive actions of sugars. Considering that fructose is sweeter than glucose and sucrose for humans, one might hypothesise that fructose could induce greater DA release compared to glucose and sucrose, which may lead to increased reward from food, increased food intake, and aberrant eating behaviours. However, this hypothesis remains controversial since calorie-rich nutrients (i.e. sucrose) can directly influence brain reward circuits that control food intake independently of palatability or functional sweet taste transduction. On the other hand, most of the studies comparing the effects of intermittent and/or excessive sugar intake with the effects of addiction to drugs on the dopamine system have used sucrose as well, and very few have used glucose; to our knowledge, none has compared fructose versus glucose on the characteristics of addiction (e.g. escalation of intake [179]). It was until recent years that researchers began to compare the effects of DA receptor antagonists on the expression of fructose-conditioned preferences compared with sucrose. These studies have mainly found that ‘fructose intake and fructose-conditioned flavour preference appear to be more dependent on D2R activity than sucrose intake’ (e.g. [136, 138, 139]). However, the physiological implications of these results still remain to be clarified. Therefore, future studies should directly compare DA release levels, DA transporter expression and DA receptor expression patterns following ingestion of glucose, sucrose, and fructose.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303703/

kodpiszkalo · www.kodpiszkalo.blog.hu 2017.02.06. 16:35:29

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: köszönöm a kiegészítést, igazad van. A cukorbetegség önmagában is köteteket igényelne, ezért írtam, hogy "erősen leegyszerűsítve". Az okok nem ennyire egyszerűek, de tény, hogy a túlzott cukorterhelés az egyik legnagyobb kockázati tényező.
A szacharózfüggőséget meg jobb lett volna valószínűleg kihagyni, mert Norbert nem ebben tévedett legnagyobbat...

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2017.02.06. 18:33:34

@kodpiszkalo: Nem egyszerű feladat közérthetőnek lenni és támadhatatlannak is maradni! Életmódguruk egyetlen nyelvbotlást is felhasználtak már mondanivaló hiteltelenítésére. Csak azért vagyok óvatos, mert mindig kerül melléjük egy orvos vagy ilyen-olyan bsc-s/msc-s aki kiokosítja őket.

pannonfunk 2017.02.06. 20:56:46

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: Hát, az apdétnorbit azért nem nagyon okosította ki senki :)

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2017.02.07. 06:40:33

@pannonfunk: Konkrét esetre gondoltam. Volt már ilyen nem túl rég.

Ez a későbbi kommunikációjukra nem hat ki, nem ülnek be újra az iskolapadba tanulni.

Untermensch4 2017.02.11. 10:51:17

Nem használok facebook-ot. Úgyhogy ezúton üzenem Norbinak és rajongóinak hogy ugyanezt a norbi-logikát követve nézzék meg a víz és a hidrogén-peroxid képletét, azok sokkal rövidebbek is. Az "elgondolkodtató" fázisuk után pedig ne kockáztassák meg hogy a víz maró hatást fejtsen ki rájuk (homeopátiásoknak bónusz: a bolygó minden csepp vize számtalan halál információját hordozza, az első egysejtűektől a dínókon át napjainkig...), inkább ne fogyasszanak többé vizet. Egy cseppet se... Ez egy biztos megoldás.

Bambino123 2017.02.23. 22:17:10

Sziasztok!

Mivel nem találtam semmi elérhetőséget, ide írnék. Szeretném, ha írnátok egy elemzést erről az oldalról, és az általam néphülyítésnek (Norbihoz hasonlóan) nevezett "okosságokról".

A honlap szintén el akar adni valamit, mégpedig a saját növényi eredetű "vackait".

Két link:
www.napfenyesetterem.hu/vegan-eletmod/miert-hasznosabbak-a-novenyi-italok-mint-a-tejtermekek

www.napfenyesetterem.hu/vegan-eletmod/a-huspotlok-mint-pl-a-szejtan-a-tofu-es-egyeb-szojakeszitmenyek-nem-karosak-az-emberi-test-szamara

Idéznék néhány észrevételt. Én is írni fogok róla saját oldalamon, de ha ti írtok róla, akkor a tiéteket is ajánlani fogom mellé, mint reklám... és nekem is segít, hogy pontosabban fogalmazzak.

Néhány alapvető ferdítés az írásokból, melyeknél sehol nem látunk szerzőt, talán nem véletlenül:

- "A tehéntej ásványianyag-tartalma is merőben eltér az ember számára ideálistól. Emellett nagyon magas a zsírtartalma, ami hozzájárul a megemelkedett koleszterinszint kialakulásához"

TF-en vettem részt annak idején egy koleszterin-kísérletben hallgatóként, amelyben a vezető orvos elmondta, nem tudják, miért magas sokszor a sportolók koleszterinje, de alapvetően nem igaz, hogy a bevitt zsírtól, illetve koleszterintől, mert az a szervezetből kikerül... a szervezet maga termel valamiért többet, mint kellene. (Erről tudományos cikkem is van. Saját oldalamon idézni fogom)

- "A legtöbb ember érzékeny a tejben található laktózra (tejcukor) is."

Szintén nem igaz. A legtöbb ember nem érzékeny a tejcukorra. (Ezt sztem már ti is leírtátok.)

- "A növényi italoknak a tejjel ellentétben nagyon alacsony a fehérjetartalma, míg a szénhidráttartalmuk magas. Fogyasztásuk esetén nem kell számolnunk tehát a többletfehérje-bevitel káros következményeivel, a bennük lévő szénhidrát pedig könnyen hasznosítható a szervezet számára."

A végképp néphülyítés, hogy valaki az 500-800 forintos növényi alapú (1%-os mandula, rizs, szója) tejnek nevezett, cukorral feldúsított vackokat nevezze egészségesnek, mert nem tartalmaz fehérjét, cserében 99% hozzáadott vizet és cukrot... Így dicsőíteni a sz@rt...

- "A szejtánról és a tofuról egyaránt elmondható, hogy sokkal egészségesebb fehérjeforrások, mint az állati eredetű ételek."

Semmilyen tudományos igazolása nincs a dolognak. Az általatok is írt szója negatív mellékhatásait, illetve a feldolgozás rossz módját meg sem említik. Valamint azt sem, hogy az USA-ban a nyugdíjasok gyakorlatilag szója-befektetésekben tartják leendő nyugdíjukat, ezért igen rossz üzlet lenne, ha a szóját nem a világ legegészségesebb táplálékaként hirdetnék, meg sem említve a fitoösztrogéneket, a rossz feldolgozásból eredő káros egészségügyi hatásokat.

- "A tofu és a szejtán zsírtartalma alacsony, így nem növelik a koleszterinszintet. "

Irdatlan baromság! A TF-en a kísérlet épp arról szólt, hogy egy tejet kellett innunk 3 hónapig, ami magas természetes CLA hatása révén képes lehet csökkenteni a rossz koleszterint... összességében a magas koleszterint... és arányaiban növelni a jó koleszterint. (HDL-LDL). Az én eredményeim kimagasló javulást mutattak a 3 hónap után...

A kísérletbe eleve magas koleszterinnel rendelkező sportolókat válogattak be.

Ezen az oldalon olyan irdatlan baromságok vannak még, mint:

www.napfenyesetterem.hu/vegan-eletmod/hogyan-hat-az-egeszsegre-a-tisztan-novenyi-etrend

- " A növényi étrend lúgosító hatása biztosítja az egészséges sejtélet számára optimális feltételeket, ezzel szemben a vegyes étrend hatására kialakuló savas közeg a különböző kórokozók elszaporodásának melegágya. Emellett a szervezet elsavasodásának következményei hosszú távon a csontritkulás, az idegbántalmak, a reumatikus fájdalmak, de a rákos sejtek is könnyebben szaporodnak savas közegben. Nagyon fontos tehát hogy biztosítsuk a szervezetben a lúgos közeget, és erre a legalkalmasabb a minél több nyers ételt tartalmazó, tisztán növényi étrend."

Ha ti nem írtok róla cikket, én akkor is írok, végzettségem szerint sportedző TF-en, de nagyon örülnék, ha alá tudnám támasztani orvosok véleményével is...

Össze-vissza hadoválnak még a 8 esszenciális aminosavról is, aminél ugyan megemlítik, hogy lehetséges növényi alapokon is bevinni (ezt hívják ugye komplettálásnak), csak éppen már nem említik meg, hogy ehhez nagyon speciális, szakemberek által összeállított étrend kell! Ami nagyon körülményes, nem is nagyon tudok róla, hogy létezik ilyen étrend, hiszen ehhez pontosan össze kéne állítani azért azt az esszenciális-tartalmat, és véleményem szerint semmilyen pozitív hatást nem okoz az egészségben az állati eredetű fehérjék lecserélése.

Aminosavakról: www.napfenyesetterem.hu/vegan-eletmod/hogyan-lehet-biztositani-a-szervezet-feherjeszuksegletet-ha-nem-fogyasztunk-allati-eredetu-eteleket

Hát, ha valaki ezekből a zöldségekből kívánná fedezni a napi 1,2g/tskg, és erőemelő/nehéz fizikai munkát végző számára a napi 1,5g/tskg fehérjét? Az teherautóval vigye haza a paradicsomot! :) :)

Untermensch4 2017.03.01. 11:42:17

@Bambino123: "A tehéntej ásványianyag-tartalma is merőben eltér az ember számára ideálistól. Emellett nagyon magas a zsírtartalma, ami hozzájárul a megemelkedett koleszterinszint kialakulásához"
Az ő "érvelési kultúrájukhoz" passzolóan kontráznék: az elmúlt 25 évre vetítve a tehéntej-fogyasztásom átlaga napi 2 liter felett van. Ezen idő alatt egyetlen laboreredményre sem mondta azt orvos hogy gond lenne a koleszterinemmel. Pedig húst is eszek.
Nem én leszek a reklámarcuk... :)

fordulo_bogyo 2017.03.02. 16:49:45

"A tehéntej ásványianyag-tartalma is merőben eltér az ember számára ideálistól. Emellett nagyon magas a zsírtartalma, ami hozzájárul a megemelkedett koleszterinszint kialakulásához"

Ez erv amellett, hogy KIZAROLAG csak tehentejet fogyasztani nem idealis.
Nincs olyan elelmiszer, egyetlen sem, ami ONMAGABAN az ember számára ideális.

A tej zsirtartalma magas? Mihez kepest? A szalonnahoz (42% zsir) kepest kifejezetten alacsony.
Az avokado zsirtartalma 15%
Az olivabogyo zsirtartalma 11%
A mandula zsirtartalma 49%
Ezekhez kepest is elenyeszo a tej nehany szalalek zsirtartalma... nevetseges erv a tej ellen.

pannonfunk 2017.03.02. 19:45:23

@fordulo_bogyo: Érdemes nézni mondjuk a zsír/fehérje vagy a zsír/szénhidrát arányt is, hiszen a tej folyadék, zömében víz, de az a helyzet, hogy még a zsír/fehérje aránya sem kiugróan magas, kb. 1 körül van, az olajos magvaké meg inkább 2 körül. Sovány húsokkal érdemes még összehasonlítani. A sertés lapocka zsír/fehérje hányada nagyobb 1-nél meg a zsíros marhahusoké lehet még nagyobb is akár. Viszont pl. egy csirkemellfiléhez képest magas a tej relatív zsírtartalma (csirkemellfilé zsír/fehérje lehet akár 0.04 is!)

fordulo_bogyo 2017.03.02. 19:52:03

@pannonfunk: Nem ertelek, miert kene az aranyokat nezni, ha nem CSAK azt az egy elelmiszert fogyasztjuk?
Az egyikben ebbol van tobb, a masikban meg abbol. Onmagaban az, hogy valamibol sok vagy eves van egy elelmiszerben, az nem erv ellene.

A kristalycukorhoz kepoest borzalmasan magas a tej zsirtartalma, de nem erv a tej ellen kristalycukor javara.
Mindkettonek megvan a maga helye egy kiegyensulyozott taplalkozasban. Egyik sem nelkulozhetetlen. Megfelelo mertekkel fogyasztva mindketto ertekes tapanyagforras.

pannonfunk 2017.03.02. 21:14:44

@fordulo_bogyo: Ebben tökéletesen igazad van.

Nem tudom, hogy ki és miért mondta, hogy magas a tej zsírtartalma, de lehet, hogy azt értette alatta, hogyha mondjuk a csirkehúst akarod kiváltani vele, akkor sok. Persze erre egy tökéletes megoldás, amit te mondtál: együnk változatosan, és akkor at egyoldalú táplálkozásból származó problémák megszűnnek.

molekulapályamunkás 2017.03.03. 10:49:02

@fordulo_bogyo:
"Nincs olyan elelmiszer, egyetlen sem, ami ONMAGABAN az ember számára ideális."
De van: az anyatej.

fordulo_bogyo 2017.03.03. 13:41:19

@molekulapályamunkás:
Igazad van, egy csecsemo szamara valoban az... egy ember szamara is az-e abban vannak ketsegeim.

Untermensch4 2017.03.05. 22:43:01

@fordulo_bogyo: Végeztek már rendes kísérletet felnőttekkel, anyatejfogyasztás kapcsán? Mármint nem ilyen bulvár-szintűre gondolok hogy apának ízlett...

fordulo_bogyo 2017.03.07. 01:58:27

@Untermensch4: Nem tudok rola.
Okat sem latom, meirt vegztek volna.
Racionalisan nehez elkepzelni a kivetelezeset.

Ugy altalaban en nem tudok olyan kiserletekrol, amikben hosszabb tavon barmilyen eloirt taplalakot es plane nem egyetlen taplalekot fogyasztott volna egy kiserleti csoport.

Untermensch4 2017.03.11. 22:36:31

@fordulo_bogyo: Ó, hát az emberek sok dolgot csinálnak nem racionálisan... Az lehet a nagyobb nehézség hogy az anyatejben nem dúskálunk, nem nagyon van sztenderdizált összetételű anyatej "raktáron". Kísérleti alanyokat sztem lehetne találni.

fordulo_bogyo 2017.03.11. 23:19:08

@Untermensch4: Olyat el tudok kepzelni, hogy par napig, egy hetig valami csak azt fogyassza... de ugye egy hetig barmin, sot semmin is el lehet lenni...
hosszabb tavon?
Mi van, ha esetleg az derul ki, hogy karos?

Egyaltalan, mi lenne a vizsgalat celja es mi a jelntosege az eredmenynek (akr ilyen, akar olyan)?
Valtoztatna valamit, ha tudjuk, a valaszt?

Reactor 2022.12.22. 03:09:47

Sódernorbi anno policáj volt, őszintén, azoktól mit lehet várni? Már az is csoda, ha azzal a pár magányos agysejtjükkel nem piszkítanak maguk alá.
Igazából neki még elnézhető, mert végső soron nem vegyész, soha nem is akart az lenni, a köznyelvre meg jellemző, hogy össze-vissza átabotában használja a fogalmakat. Sokkal durvább, mikor diplomás szakértők hordanak össze megveszekedett zöldségeket..."brit tudósok megállapították, hogy..."

@Epikus SZTK: A cukrot leginkább az édesítőszarlobbiban érdekeltek démonizálják, illetve azok, akik vevők az áltudományos sületlenségeikre. Ha az ember leállna mindenféle cukor bevitelével, annak rövidúton hipoglikémia, kóma, és temető lesz a vége.
Nagy mennyiségben káros, persze - ahogy minden más is. Mértéket kell tartani.

Szerzők

csupor-dezso-100x150.jpg

Dr. Csupor Dezső 
(kodpiszkalo)
gyógyszerész, 
SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet

jeszenoi-norbert-100x150.jpg

Dr. Jeszenői Norbert 
(j.norbert)
gyógyszerész

gyapai-orban-orsolya-100x150.jpg

Dr. Orbán-Gyapai Orsolya
(pharma-girl)
gyógyszerész

hajdu-zsanett-100x150.jpg

Dr. Hajdu Zsanett
biológus

boros-klara-100x150.jpg

Boros Klára
vegyész, doktorandusz

barbi.jpg

Dr. Tóth Barbara
(JéBarbi)
gyógyszerész

913_csapibence_120119_015.jpg

Dr. Csapi Bence
gyógyszerész

no-pic.jpgDr. Ványolós Attila
(pharmythographer)
gyógyszerész

Díjaink

hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

21no_logo.png

A 21 NŐ AZ EGÉSZSÉGÜGYÉRT alapítvány prominens szakembereinek Védjegye tanúsítja a Ködpiszkáló blog szakmai hitelességét és társadalmi hasznosságát.

Nekem szól! Egészségértés díj, egészségügyi szakember kategória 2. hely

Kutatók a Neten - közönségszavazás 2. hely

Goldenblog 2014. Tech+Tud kategória, közönségszavazás 2. hely

Nemzeti Kiválóság Program blogverseny, 1. hely

Goldenblog 2013. Biznisz kategória, közönségszavazás 9. hely

Goldenblog 2012. Szakértői kategória, közönségszavazás 5. hely

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: @Mesterséges Geci: bocs, négy és negyed év... (2024.10.25. 08:48) ELKÖLTÖZTÜNK
  • Mesterséges Geci: @kodpiszkalo: "hamarosan" - magysr módra? Négy és fél év telt el azóta... :( Vagy csak firefox ala... (2024.10.25. 08:47) ELKÖLTÖZTÜNK
  • Mesterséges Geci: @tesz-vesz: gondolod, hogy azok az agyatlan vadbarmok, akik bedőlnek a gődény-félék ökörségeinek, ... (2024.10.25. 08:42) ELKÖLTÖZTÜNK
  • Színgyógyász: Azért elég merész vállalkozás a cikk írója részéről ( pontosan ki is ő? ) ilyen elánnal nyilatkozn... (2024.08.01. 18:06) ASEA - palackba zárt csodamolekulák?
  • Szalay Huba: @sosperec: Talán mindezt a ködpiszkáló domain nevéről és weboldaláról is elmondhatjuk... (2024.06.23. 23:54) ASEA - palackba zárt csodamolekulák?
  • Utolsó 20

Ködpszkáló a Facebookon

DESIGN

Az oldal sablonját dr. Horváth Róbert készítette.

süti beállítások módosítása