a Rectodelt-ügy, avagy mit számít két betű egy gyógyszer-hatóanyagban?

2013.01.13., Szerző: kodpiszkalo

Figyelem, az írás újabb információk birtokában (köszönet RMO-nak) frissült: lásd áthúzott és aláhúzott szövegek!

Egy körlevélnek köszönhetően egyre többen ismerik meg egy olyan végbélkúp, a Rectodelt nevét, amelyet a legtöbb ember sosem használt, és remélhetőleg soha nem lesz rá szüksége. A „Rectodelt-ügy" jó apropó arra, hogy kis kirándulást tenni a farmakológia bugyraiba és a gyógyszerár-támogatás vegykonyhájába. De előbb lássuk a körlevelet:

Kedves Ismerőseim! Osszátok meg légyszi, hogy minél több kisgyerekes szülőhöz eljusson, mert sajnos nagyon kevesen tudnak róla nem nagyon reklámozzák! Sokan nem tudják megvenni 6 meg 13 ezerért, de elkészítik a gyógyszertárban 300 Ft-ért!! Nem írtam el nem 3000, hanem 300 Ft-ért! Ez 1 életmentő kúp tényleg nagyon fontos, hogy mindenki meg tudja venni a gyerekének! (azért kell, hogy ne fulladjon meg a gyerek, ha befullad) sajnos enélkül Kovrat is megfulladt volna! Én kérdeztem meg a gyógyszertárban személyesen nem neten terjedő hülyeség!

Az említett kúp valóban alkalmas krupp, asztma és görcsös hörghurut esetén kialakuló légzési nehézség kezelésére, de erre a célra más szerek (például hasonló hatású, de inhalálva alkalmazott hatóanyagok) is rendelkezésre állnak, tehát nem ez a gyógyszer az egyedüli mentsvár.

Ennek én ma utána jártam! Remélem nincs szüksége erre az életmentő kúpra senkinek, de ha mégis akkor olvassátok el :) Ma voltam a gyógyszertárban, utána jártam, mert ez engem is érdekel.. sajnos már Kovratnak is volt erre a kúpra szüksége nem is egyszer, mert nagyon befulladt éjszaka. Nálunk a gyógyszertárban most 6000 Ft ez a 4 db kúp, én 5000-ért vettem a nyáron. Olvastam a neten hozzászólásoknál, hogy ki lehet kevertetni ugyan ezt 260 Ft-ért, ma rákérdeztem a gyógyszertárban, hogy tényleg ki lehet e kevertetni olcsóbban és azt mondták, hogy ki. kétszáz valamennyi Ft-ért kikeverik, nem tom már pontosan mennyit is mondott kétszáz vmennyi, de kerekítsük fel 300 Ft-ra. Kérdeztem, hogy ugyan ez e a hatóanyaga, ugyan ilyen jó e, amit a gyógyszertárban kevernek ki és igen, ugyan ez kerül kikeverve 6000 Ft helyett 300 Ft-ba. Azt is kérdeztem, hogy akkor miért nem azt írják fel az orvosok, hát azt mondták, hogy nem tudnak erről az orvosok, hogy ki is lehet kevertetni olcsóbban, de mondták, ha legközelebb lenne rá szükségem mondjam meg az orvosnak, hogy a kikevertet írja fel ne a drágát, mert pont ugyan olyan mind a kettő csak az áruk „picit" más. ja más, mert gondolom a gyógyszergyáraknak is meg kell élniük vmiből... remélem nem lesz erre szüksége senkinek, de ha mégis akkor tessék kevertetni, nem gazdagítani a szemét gyógyszergyártó cégeket 5000 Ft-ért megvettem a 300 Ft-os kúpot... fasza 1 világ ez még mindig, hát ezen is sikerült felhúzni magam Engem nagyon felbosszantott, hogy nem ajánlotta a gyógyszertárban 300 Ft-ért kikeverőset senki nekünk sem pl. és nagyon sokan nem tudnak róla sajnos. és hány meg hány gyerek meghal csak, mert a szülőknek nincsen pénze a méregdrága gyógyszerekre. Azért osztom is tovább, hogy minél több szülőhöz eljusson, h van ilyen lehetőség is, ne kellejen gyerekeknek csak azért meghalniuk, mert a mai világban már a pénz még a gyerekek kis életénél is fontosabb!! :(( szörnyű szerintem.

Bár, mint említettem, nem az egyetlen életmentési lehetőség ez a kúp, de ezen a ponton már jogosnak tűnhet a felháborodás: hogy van az, hogy ugyanaz a szer töredék áron is beszerezhető, de ezt eltitkolják? Bár a levélben nem említették a nevét, a gyógyszerek árszabályozásával, a gyógyszerár-támogatásokkal kapcsolatban illetékes Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) megszólítva érezte magát, és reagált is:

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár cáfolja a legnagyobb közösségi oldalon és több internetes portálon terjedő hírt, amely szerint az egészségbiztosító fél évvel ezelőtt megvonta a krupp betegségben szenvedők fulladásos rohamain segítő szteroid hatóanyagú végbélkúp támogatását. A tények a következők: A készítményt 2007 előtt valóban támogatta az egészségbiztosító. Akkor azonban a termék gyártója azzal fordult az OEP-hez, hogy törölje a kúpot a támogatott körből. Ilyen esetekben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a hatályos jogszabály alapján köteles eljárni, amely nem ad mérlegelési lehetőséget: ha a gyártó, forgalmazó nem tart igényt a támogatásra, és ezt hivatalosan kéri, akkor az OEP köteles a kérésnek megfelelően eljárni. A fent említett végbélkúpért tehát a gyártó döntése nyomán kell teljes árat fizetni a patikákban 2007 óta. Az OEP azonban azóta is 50%-os támogatásban részesíti a készítmény hatóanyagát, amely az említett terméknek is összetevője. Amennyiben a kezelőorvos receptre felírja a prednizon nevű hatóanyagot, a kúpot előállítják a betegeknek a gyógyszertárakban.

Budapest, 2013.január 10.

Országos Egészségbiztosítási Pénztár

egészség, biztonság

Nem csodálnám, ha mindezeket elolvasva a helyzet nem tűnne kristálytisztának, és az sem meglepő, ha sokakban enyhe gyanakvás ébredezik a "gyógyszerlobbival" szemben. Lássuk hát, mi (lehet) a valóság:

  • A kúp ára valóban azért ment fel, mert megszűnt a támogatása (amit az OEP mindannyiunk járulékából biztosít).
  • A támogatás megszüntetését a forgalmazó kérte.
  • Hogy miért? Ezt nem tudhatjuk. Azt azonban igen, hogy a támogatott gyógyszerek árának emeléséhez az OEP engedélye kell. Ha egy cég emelni akar, és az OEP ehhez nem járul hozzá, kérheti a támogatás megszüntetését. Ez persze nem éri meg akkor, ha az azonos hatóanyagot tartalmazó versenytárs szerek támogatása megmarad, mivel azok olcsóbbak lesznek, így hatalmas versenyelőnybe kerülnek. Ha azonban nincs versenytárs szer, a támogatásról való lemondás nem jár ilyen veszéllyel, ráadásul az ár meghatározása ebben az esetben csak a forgalmazó hatásköre. A Rectodelt kúp esetén épp ez volt a helyzet.
  • Ha az érintett termék hatóanyaga elérhető, természetesen igaz, amit az OEP ír: elkészíthető a patikában a kúp, ráadásul (mivel a hatóanyag támogatott), jóval olcsóbban.
  • A Rectodelt hatóanyaga, a prednizon azonban hazánkban nincs forgalomban (!), így az OEP közleménnyel ellentétben prednizon tartalmú kúp nem készíthető el patikában.
  • Akkor viszont mi készül 300 forintért? Az "olcsó" kúp egy, a prednizonhoz nem csak nevében hasonló vegyületet, a prednizolont tartalmaz. A prednizon a prednizolon előanyaga, azaz a szervezetben előbbiből utóbbi képződik a májban történő átalakulás során. A két vegyület szájon át nagyjából azonos hatású, azonban végbélben történő használat során "viselkedésüket" (farmakokinetikájukat) nem hasonlították össze. Elképzelhető, hogy a prednizolon másképp, rosszabbul hasznosul, vagy gyorsabban lebomlik, így nem teljesen egyenértékű a prednizonnal. Valószínűleg hatásosságuk nem tér el jelentősen., legalábbis a tapasztalat ezt mutatja - objektív adatok azonban nincsenek, azaz kúpként soha nem tesztelték a prednizolon hatásosságát légúti tünetek ellen. Az is elgondolkodtató, hogy a prednizolont a világon sehol nem engedélyezték kúpként ilyen felhasználási céllal. Az bizonyos, hogy szájon át hatásuk azonos, de a végbélből felszívódva "más utat kell megtenniük", ezért elképzelhető, hogy a hatás helyén, a tüdőben mennyiségük eltérő, és az is feltételezhető, hogy a hatás kialakulásának ideje is eltér (mivel nem ugyanolyan gyorsan érik el a hatás kialakulásához szükséges koncentrációt) - bár lehet, hogy mindennek a hatásosság szempontjából valós jelentősége nincs. Egy dologban azonban nagyon eltér a két hatóanyag: a prednizolonnak van, a prednizonnak nincs helyi hatása. A helyi hatás ennél a felhasználásnál nem kívánatos, vagyis mellékhatásként jelentkezhet: a prednizolon hosszú távú, rendszeres használata a végbél nyálkahártyájának sorvadását eredményezheti. A prednizon esetén ez teljesen kizárt, a prednizolon túlzott használata esetén az elméleti esély megvan - és sajnos tény, hogy sokan sokszor használnak gyógyszereket szakszerűtlenül, vagy túladagolják azokat. A prednizolon végbélkúpként a prednizonnal azonos javallattal forgalomban van Németországban, azonban Magyarországon ilyen készítmény nincs és nem volt piacon. Azonban ha mindkét anyag elérhető, a fentiek miatt a prednizon a jobb választás. 
  • Két gyógyszer-hatóanyagot csak akkor szabad helyettesíteni egymással, ha az szakmailag indokolt. Ha hatásosságuk, hatásuk jellege nagyon hasonló, a helyettesítés lehetséges. Vészhelyzetben nagyobb kompromisszumokat igénylő helyettesítés is elképzelhető. Kérdés - és ebben szakmailag illetékes hatóságok, például a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) véleménye lenne mérvadó és kívánatos - hogy a hazánkban korábban nem alkalmazott prednizon/prednizolon helyettesítés esetén a szakmai indokoltság (vagy a "vészhelyzet") mennyiben áll fenn. Ennek tisztázásáig nem szerencsés a jelenleg gyakorlat, amely szerint automatikusan helyettesítik a prednizont prednizolonnal.
  • A hatóanyag-helyettesítés az orvos egyedi döntését igényli, de úgy helyes, ha a döntés nem a nevek és a hatóanyagok hasonlóságán, hanem szakmailag megalapozott mérlegelésen alapul. Remélhető, hogy ebben az esetben minden orvos megfelel ennek a kívánalomnak. Bár, mivel a prednizolon Németországban forgalomban van, a hatásosság megalapozozttnak tekinthető, különbség a mellékhatások veszélyében lehet és van.
  • Még jó, hogy a patikában senki nem ajánlotta a "kikeverőset", hiszen vényköteles hatóanyagról van szó, amelyből orvosi javaslat alapján készíthetnek kúpot.
  • A közhiedelemmel ellentétben a recept nem csak azért van, hogy a patikus megkapja az eligazítást a gyógyszer elkészítéséhez, hanem azt is szolgálja, hogy bizonyos gyógyszerekhez csak orvosi kontrollal férjen hozzá a beteg - saját érdekében. (És a recept még sok más feladatot is betölt, pl. ez az alapja a gyógyszerártámogatás igénylésének.)
  • Bár terjed az attitűd, hogy a beteg rendeli, az orvos pedig felírja a gyógyszert (már Doktor Bubó is megmondta: diktál a beteg, írja a doktor), nem szeretném megérni, hogy a gyógyszerek rendelése a körlevélben vizionált "receptklub" módon történjen:

Az előbb (2013. 01. 07. ) voltam a gyógyszertárban és megkértem, hogy írják le a 30 mg-os receptjét, akit érdekel az írjon privátban és nagyon szívesen elküldöm. egy dobozban 6 db van és 260 Ft .... ja és igen, újra rákérdeztem és ismét ugyan azt mondták pedig most más volt ott, hogy ugyan olyan hatásos, mint a Rectodelt semmivel sem rosszabb, ugyan olyan gyorsan hat, ugyan azok a hatóanyagok vannak benne, de aki még mindig kételkedik írjon nyugodtan privit és megadom a gyógyszertár elérhetőségét nyugodtan meg lehet kérdezni ezt tőlük, nagyon kedves és segítőkész gyógyszerészek dolgoznak abban a patikában! :)

De ahhoz, hogy a gyógyszerészek és orvosok szakmai döntéseiben ne kételkedjenek a betegek a szükségesnél nagyobb mértékben, valószínűleg nem csak a betegeknek kellene változni. A rendszer szakmai oldalának szereplői, tényezői (a "kikeverő" patikus, a megfelelő mérlegelés nélkül felíró orvos, a szakmai tájékoztatásért felelős szervek, a támogatási rendszer visszásságai) mind szerepet játszik abban, hogy a hasonló problémákat a "legmegfelelőbb" helyen, a Facebookon tárgyalják meg a betegek...

A képen a londoni 30 St Mary Axe felhőkarcoló látható

55 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kodpiszkalo.blog.hu/api/trackback/id/tr905014306

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A végbél ügy margójára 2013.01.14. 13:27:54

Nagy port vert fel mostanában egy végbélkúpról szóló körlevél, amelynek ürügyén egy kis kiegészítéssel élnék azok számára, akik a nem túl lényeges, apró érdekességeket szeretnek megismerni, ámde az egészbe nem annyira mélyettek el. A képen látha...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RMO 2013.01.14. 01:49:15

Mielőtt nagyon belelovalná valaki magát, Németországban Rectopred néven van forgalomban 100mg prednisolont! tartalmazó kúp.. indikációja: Zur Behandlung der aktuen stenosierenden Laryngotracheitis ...az alkalmazási előírat itt: www.pharmazie.com/graphic/A/14/1-22614.pdf

kodpiszkalo · www.kodpiszkalo.blog.hu 2013.01.14. 06:53:45

@RMO: köszönöm, ez igen hasznos észrevétel volt, az írást módosítottam ennek megfelelően. Jó lenne/lett volna, a az üggyel kapcsolatos OEP közleményben is valami hasonlóról írnak, nem pedig a nem létező prednizonra hivatkoznak.
A szakmai kételyek egy része ennek ellenére fennmarad..

Gera 2013.01.14. 09:35:11

Nem érint, de nagyon érdekes írás, annyit tennék hozzá, hogy az illető nem a gyógyszertárakra panaszkodik, amiért nem ajánlották neki a kikeverős verziót, hanem az orvosokra.

"Engem nagyon felbosszantott, hogy nem ajánlotta a gyógyszertárban 300 Ft-ért kikeverőset senki nekünk sem"

Kicsit tényleg félreérthető megfogalmazás, de a "gyógyszertárban" itt nem a "nem ajánlásra", hanem a kikeverésre utal.

BöbeBaba 2013.01.14. 09:37:47

Az én gyerekemnek kellett ez a kúp, de már szerencsére "kinőtte" a betegségét, így az én érdeklődésem inkább elméleti. De mivel kíváncsi voltam, így utánakérdeztem a gyógyszertárban, ahol nekem azt mondták, hogy a kikevert kúp lejárati ideje mindössze pár hét. Ez pedig komoly probléma, mert ez a gyógyszer olyan, hogy ha kell, akkor gyorsan kell - nem ér rá elmenni a recepttel a gyógyszertárba, és majd másnap értemenni, ha kész; ha kell akkor "rögtön" kell, nekünk kvázi kötelező volt mindig egy dobozzal tartani a hűtőben.
Most már nincs itthon ilyen gyógyszerünk, így nem tudom ellenőrizni a lejárati idejét, de az biztos, hogy a vásárlástól számítva mindig legalább 1 év volt még vissza, így 1 év tartósság legalább van. Ha a kikevert kúpé tényleg csak pár hét, az gyakorlatilag "használhatatlanná" teszi az egészet - mert akkor pár hetente orvoshoz menni feliratni (csak receptre adható ki), kikevertetni, hazahozni - ha csak ritkán kell a gyógyszer (nekünk ez volt: ritkán kellett, de akkor nagyon), akkor az sokszor 300Ft... Megéri egyáltalán?

De ennél is nagyobb kérdés számomra, hogy miért van ekkora különbség a szavatossági időben? A kétféle hatóanyag miatti különbség miatt? Vagy másban is eltér még a két recept - a kikevertben nincs tartósítószer? Vagy tényleg olyan sokat bír a kikevert is, mint a másik, csak a kikevertre mindig csak pár hetet írnak rá? [ezeket a kérdéseket a patikában is feltettem, érdemi választ nem kaptam és a neten sem találtam semmit]

wmm 2013.01.14. 09:44:21

Hogy RMO-t idézzem: mielőtt nagyon belelovalná magát valaki, én elolvastam a német kú betegtájékoztatóját és összehasonlítottam a Rectodeltével. csak nagyvonalakban:
a német változatot garat/gégegyulladásnál ajánlják ((pszeudo)krupp), míg a Rectodelt: Javallatok: Asztma, allergiás reakciók, akut és krónikus reumás megbetegedések, fekélyes vastagbélgyulladás, súlyos akut gyulladás nélküli bőrbetegség (dermatózis) kezelésére alkalmazható.
A 100 mg-os kúp különösen asztmás roham, súlyos allergiás reakció, fehérvérűség (leukémiák) és a fehérvérsejt-képző rendszer kóros burjánzásai, illetve nefrózis esetén alkalmazható.
Gyermekeknek főként állhártyás (pszeudokrupp), krupp, görcsös hörghurut eseteiben javallt. Valóban helyettesíthető? Igen, ha a gyerekemnek kruppja van, és nagyon nem, ha bármi mása...
Köv. eltérés: Rectodeltnél nem találtam életkorhatárt (csak annyit h orvos írja elő az adagolást), a németnél az áll, hogy az első életév betöltése után a gyermek 1 db kúpot kaphat.
A hosszú távú hatások így első ránézésre (azokat csak átfutottam) azonosak mindkettőnél.
Szóval, engem nem győzött meg, hogy helyettesíthető (minden esetben)

nigara 2013.01.14. 09:45:33

Jó poszt - mondjuk az áthúzott részekben van a lényeg :) kár volt áthúzni...

"ja és igen, újra rákérdeztem és ismét ugyan azt mondták pedig most más volt ott, hogy ugyan olyan hatásos, mint a Rectodelt semmivel sem rosszabb, ugyan olyan gyorsan hat, ugyan azok a hatóanyagok vannak benne"
Na ez az igazi szép szakmai hozzáállás a patika (nem biztos, hogy gyógyszerész volt...) részéről!!! Aki ilyet mondott, az menjen inkább közértbe eladónak.

Gera 2013.01.14. 09:51:58

@BöbeBaba: Lehet, hogy hülye vagyok, de így látatlanban szerintem a csomagolás miatt.

retinax 2013.01.14. 09:53:33

Pedig tényleg jó lenne tudni az igazságot, mert ha tökéletesen helyettesíthető, akkor már csak elvből sem tömi az ember sok ezer forinttal egy olyan gyógyszercégnek a zsebét, amelyik saját maga kéri az OEP támogatás megszüntetését. Ehhez mekkora rosszindulat kell!

nigara 2013.01.14. 09:53:48

@BöbeBaba: a gyári készítmények technológiája teljesen más. Azon kívül stabilitási és egyéb vizsgálatok alapján határozzák meg a lejárati időt.
A patikai készítményeknél ilyen nincs, és a technológia sem enged meg hosszú lejáratot. A lejárat egyébként a hatóanyag lebomlása miatt fontos igazán, amit ugye ebben a formában nem tudunk követni.

Azt a patikát, ahol erre nem tudtak válaszolni, messzire kerüld el.

nigara 2013.01.14. 09:54:29

@Gera: nem hülye vagy, csak nem értesz hozzá :)

nigara 2013.01.14. 09:59:29

@retinax: mi a rosszindulat?
A gyógyszercégnek tök mindegy, hogy a beteg fizeti ki 100%-ban az árat, vagy a beteg+biztosító közösen!
Itt inkább a biztosító lesz a ludas, de nem tudjuk az igazságot.

Az meg, hogy tökéletesen helyettesíthető, akkor derülne ki, ha összehasonlító klinikai vizsgálat történne.
De a patikai készítményeknél (ami egyedi recept, mint ez is lenne) SEMMI vizsgálat nincs, még a hatásosság tekintetében sem.

Gera 2013.01.14. 10:00:15

@nigara: Tényleg nem értek hozzá, de úgy gondolom, hogy a patikai technológia (gyártás és csomagolás) nem tudja ugyanazt produkálni, mint a gyógyszergyári és a termékek lejáratát mindkettő vastagon befolyásolja.

nigara 2013.01.14. 10:02:01

@Gera: írtam másik kommentben, hogy miért.

Aschenbrenner Zsuzsanna 2013.01.14. 10:02:46

Gyerekorvosként egyetértek azzal (és ez nem csak a szteroid tartalmú, hanem bármilyen más készítményre is vonatkozik), hogy csak alapos mérlegelés után, az előnyök és a kockázatok értékelésével javasoljunk és írjunk fel minden gyógyszert. A krupp vagy a asztmatikus hörghurut okozta nyálkahártya-gyulladás és az ezeket kísérő esetleges nehézlégzés véleményem szerint az a kategória, amikor szükség esetén igyekszünk kutatni az alternatívák után. A tavalyi és a tavalyelőtti "szezonban" is előfordult, hogy néhol heteken át hiánycikk volt a Rectodelt. Akkor próbálta ki néhány család a praxisomban a prednisolon tartalmú kúpot, és visszajelzéseik alapján azt mondhatom, hogy nem volt negatív tapasztalat vele.
Ismert, hogy a szteroidot tartalmazó készítmények rendszeres/folyamatos használata hosszú távon (többek között) bőr- és nyálkahártya sorvadást okozhat. Az is ismert, hogy több olyan végbélkúp és kenőcs van Magyarországon forgalomban, amit aranyér- és végbélbetegségek kezelésénél használnak (igaz, prednisolone-t egy kenőcs tartalmaz, a többi más típusú szteroid tartalmú vegyület). Proktológus kollégám mondta el, hogy több száz betege volt már, akik hetek, hónapok, sőt évek (!) óta rendszeresen ilyen készítményeket használnak. Végbélnyálkahártya-sorvadást nem tapasztalt, néhány esetben látott -inkább kívül- bőrsorvadást olyan betegeknél, akik évekig rendszeresen ilyen készítményt alkalmaztak.
Krupp vagy hörghurut kezelése során a Rectodelt és a prednisolonos kúp esetében is az az ajánlás, hogy két egymást követő napon alkalmazzanak 1-1 kúpot, többet ne. Szó nincs tehát folyamatos, hetekig, hónapokig tartó használatról, még akkor se, ha esetleg a betegség egy szezonban megismétlődik.
Ettől függetlenül mérlegelni kell-hiszen mindkét betegség esetében van adjuváns lehetőség a tünetek, panaszok enyhítésére-hogy valóban csak indokolt esetben javasoljuk, a szülőket pedig mindezekről fel kell világosítani!

RMO 2013.01.14. 10:37:49

Kedves Niagara..gondolom Te a generikumokat sem használod...;) mivel 99%ban ott sem történt klinikai összehasonlító! vizsgálat.. egy felszívódási görbén kívül. Ezzel együtt érdemes lenne, egy ilyet készíteni, akár kis számú mintán is. Engem érdekel. Én személy szerint örülök annak, hogy a patikusok kicsit szakmázhatnak, mert elég uncsi a dobozokat pakolászni, és csak mosolyogni a betegekre egy receptvonalkód leolvasás közben. S, hogy a formulázás miatt esetleg hamarabb megromlik..hát megint egy jó lehetőség kísérletezni. ;) Magának a hatóanyagnak gondolom valahol elérhető a bomlási sora.

lüke 2013.01.14. 10:53:39

hát igen
de az elözö bejegy-ben
irtam :
Uni. APOTHEKE WIEN 4400 Ft-ért házhoz szállitja-pofon a TB/OEP-nek
de még 1X
elsödleges: az inhalálás andrenalin& Co
másodlagos a Rectopred(vagy del)
s valóban csak rövid ideig

nigara 2013.01.14. 10:57:10

@RMO: a generikumokra már kötelező bioekvivalencia vizsgálat. Ettől függetlenül, jól tippeltél, nem vagyok generikum-párti - pont azért, mert mégsem szokott egyformán működni... persze ha már mindegyiknél meglesz a bioekvivalencia-eredmény, akkor kicsit előrébb leszünk.
És pont az ilyen esetekben, amikor nem rendszeresen kell a gyógyszer, én nem spórolnék sem generikummal, sem más barkáccsal :) bocs az érzékeny lelkűektől.

Az originális nem véletlenül kerül annyiba. Nemcsak a hatóanyag (!) de a gyógyszerforma is átesik olyan vizsgálatokon, amitől garantált a működése - ezek óriási időbe és pénzbe kerülnek.
Itt meg még a hatóanyag sem áll rendelkezésre, csak valami hasonló - amely ugyan a bliszterben x ideig eláll, de már kúpba téve ki tudja...

nigara 2013.01.14. 11:03:28

@RMO: ja, egyébként nem kellett volna a generikumokra vinni a beszélgetést, mert itt nem erről van szó.
A magisztrális készítményeknél SEMMI stabilitási, felszívódási, biohasznosulási, stb vizsgálat nincs. Itt ez a lényeg. Lehet használni, aztán vagy hat, vagy nem.

RMO 2013.01.14. 11:12:07

@nigara: talán nem volt tiszta, pontosan a bioekvivalencia vizsgálatokról beszéltem, ami mindössze egy farmakokinetikai vizsgálat és közel sem hatástan, de gondolom szakmabeli vagy és nem kell részleteznem a különbségeket ;)

RMO 2013.01.14. 11:15:53

@nigara: a költségek nagy részét egy gyógyszer fejlesztésnél igen naiv dolog a formulázás tesztelgetésének költségeire fogni. Érdemes egy fázis III vizsgálat során kiosztott lóvéra tekinteni, és akkor a posztmarketing rész preplan-t nem is számítottad.

retinax 2013.01.14. 11:29:32

@nigara: Mint a postban citált OEP levélből kiderült, a gyártó maga kérte a támogatás eltörlését, és ilyenkor a biztosító nem tehet mást, mint nem támogatja tovább a gyógyszert. Tehát a beteg kétszer annyit fizet, mert. Mert a gyártónak tényleg mindegy, hogy a biztosító fizeti-e a felét, vagy a beteg. Nehéz azt gondolni, hogy ez nettó rosszindulat, biztos valami más van mögötte, nem tudom, de a végeredmény az, hogy a gyártó kérésére én kétszer annyit fizetek a gyerek gyógyszeréért. És ez nem kalandpark belépő, hogy eldönthessem, megveszem-e ennyi pénzért.

nigara 2013.01.14. 11:36:33

@RMO: persze, értem miről beszélsz - A leírt dolgokat nem neked szántam, hanem a többieknek (és csak egy pici részlet a gyógyszerforma, nem erre akartam a hangsúlyt helyezni... de itt most spec. releváns)

És értettem azt is, hogy a generikumoknál csak ez van - de pont ezért nem vagyok híve.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2013.01.14. 11:50:37

@retinax: A gyártó nem csak az árban érdekelt, hanem a forgalomban is. Egy darab esetén mindegy, hogy ki fizet, de ha az OEP támogatja, akkor a páciensnek kevesebbe kerül, és ezért többet vesznek belőle (olvasható, hogy van más alternatíva, és plusz még a magisztrális kúp). És ez a gyártónak nem mindegy.

sasmadar77 2013.01.14. 12:29:01

Itt mindenképp jó lenne kiemelni színessel, ahogy korábban is

"A prednizolon végbélkúpként a prednizonnal azonos javallattal forgalomban van Németországban, azonban Magyarországon ilyen készítmény nincs és nem volt piacon. Azonban ha mindkét anyag elérhető, a fentiek miatt a prednizon a jobb választás. "

retinax 2013.01.14. 12:36:12

@Kuviklacz: Igen. A gyártó mégis kérte, hogy ne legyen rajta oep támogatás. Olvastad?

Pargendity Özséb 2013.01.14. 12:41:02

@lüke: Az OEP/TB nem kap százalékot a nem támogatott termékek forgalma után, tehát az, hogy honnan és mennyiért szerzik azokat be a fogyasztók, teljesen lényegtelen.

Más: a gyártó számol, hogy a támogatással elért esetleges magasabb forgalom, vagy a támogatásnélküliséggel megúszott befizetési kötelezettség hoz-e többet a konyhára, ugyanis a gyógyszerkassza túlköltését a támogatott termékek gyártói állják.

sasmadar77 2013.01.14. 12:51:30

Itt van egy elírás:

"megalapozozttnak"

Tényleg jó lenne kiemelni a prednizon prednizolon szavakat mindenhol különböző színnel.

fidesz = házmesterek pártja 2013.01.14. 13:32:34

Semmi meglepőt nem találok az írásban. A fideszes oep csak egyet néz: ne kerüljön pénzbe a beteg! Sőt! Legyen szíves megdögleni, még az előtt, hogy orvoshoz fordul, mert így a TB bevételeket el lehetne költeni másra. Mondjuk átjátszani a stadion építőkhöz stb.
(demagógia? Lehet. Mindenesetre amit a fidesz művel, az lassan felér egy népirtással. Akár az egészségügyet, akár az oktatást, akár a gazdaságot nézem)

lüke 2013.01.14. 14:14:58

@Pargendity Özséb:
nem is gondoltam :) , hogy kapna,
de versenytársat képez a hazai patikáknak
voila,benzin és vonatjegy nélkül-kivéve,ha a MPosta ellopja-
www.uniapotheke.at/webshop/index.php?language=hu&msAposid=21c368c5525f84359850e48375bd4466

lüke 2013.01.14. 14:31:53

@kodpiszkalo:
azt gondolom- józan (40+ orvosi )paraszti ésszel- ,hogy a (kis)gyermekek májfunkciója jó
(ld gyógyszeres enzym indukció a magas bilirubin esetén)
s first pass effect sincs ebben az esetben-mag. kúp-,a
prednizone> prednisolon átalakulás tehát jól müködhet
/lehet hogy van rá EBM
en.wikipedia.org/wiki/Evidence-based_medicine/

vasgyuszi 2013.01.14. 14:42:59

Na ilyen az, amikor qrvaokos anyukák egymásra találnak a neten és terjesztik az igét. A bloggernek meg külön köszönöm a téma korrekt feldolgozását!

OftF 2013.01.14. 14:52:03

Azért azt se feledjük, hogy a gyógyszergyártók elleni rosszindulatot sokszor a háziorvoshoz rendelési időben járó orvoslátogatók gerjesztik.
Rühellem, ha ott vagyok 39 fokos lázzal, és fél órán keresztül kell várnom egy hülye picsára, hogy átadja a szaros reklámanyagait.

Vincente82 2013.01.14. 15:02:51

Csak egy gyors kérdés: Volt-e aki (gyógyszerész) mostanában rendelte nagykertől a hatóanyagot, és meg is küldték neki?

fordulo_bogyo 2013.01.14. 15:06:23

Nem latom teljesen indokoltnak az athuzott reszek athuzasat, orulok, hogy legalabb igy benne maradt.

En is ugy gondolom, hogy a mellekhatasok tekinteteben van jelentos kulonbseg a ket keszitmeny kozott. Ami ritkan hasznalva valoszinuleg nem jelentos, de rendszeres hasznalat eseten nagyon fontos!

Raadasul, ha az eltarthatosaguk annyira elter, mint a hozzaszolasok kozott olvashato, akkor egyertelmuen nem helyettesiti az egyik a masikat.

Tehat azok eseten, akiknek ritkan van ra szukseguk, ott az eltarthatosag, akik viszont rendszeresen kene hasznaljak ott mellekhatasok miatt nem egyenerteku helyettesito.

Ami nekem (kulfoldrol olvasva) bizarr es felhaborito, hogy a TB (vagy mi) nem orvosi szempontok alapjan tamogat gyogyszereket, hanem a gyogyszergyarakkal folytatott alku alapjan, a gyogyszergyarak kezdemenyezesere.

Itt azt olvasom, hogy 4999Ft a 6 db kupot tartalmazo csomag. Ez elavult informacio?
www.hazipatika.com/gyogyszerkereso/termek/rectodelt_100_mg_vegbelkup/5129

O'Neil42 2013.01.14. 17:23:12

@Vincente82: Hungaropharmától kaptunk nemrég.

Jutai_Péter 2013.01.14. 17:38:58

A Heim Pál gyermekkórház pulmonológusa szerint a Medrol nevű gyógyszerből lehet előállítani a kérdéses kúpot. Kruppra (mármint pszeudokruppra) tökéletes, ő szokott ilyet felírni. A 32 mg-os gyógyszerből állítják elő a 30 mg-osnak megfelelő kúpot.
A szavatossági idő hat hét (Rectodelt: 2 év). Azonban 15 darab kúp kerül 300 forintba, vagyis másfél havonta kell kiadni 300 forintot, hogy folyamatosan legyen otthon. Mivel a krupp négyéves kor fölött ritkábban fordul elő, könnyen kiszámítható, hogy ha a gyerek születésétől fogva négyéves koráig folyamatosan van otthon kúpunk, akkor is megússzuk tízezer forintból. Miközben négy db 100 mg-os Rectodelt 13 000 forintba kerül.
Én hiszek a Heim Pál pulmonológusának.

sasmadar77 2013.01.14. 17:47:28

@Jutai_Péter:

"Nagyon jó" az is tele van prednizolonnal.
Elolvastad a fenti írást? Ezek szerint nem.

Jutai_Péter 2013.01.14. 17:51:53

@sasmadar77: Panaszoddal és megjegyzéseiddel fordulj dr. Gács Évához, a Heim Pál pulmonológus főorvosához.

sasmadar77 2013.01.14. 18:05:21

@Jutai_Péter:

Nehéz értelmezni a kérdésem? Elolvastad a fenti írást? Abban senki sem állította, hogy nem lehet ugyanazt a hatású készítményt előállítani prednizolonból.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2013.01.14. 20:02:50

@retinax: Valószínűleg azért, mert az OEP által a támogatás feltételeként szabott árral veszteséges lett volna. A gyártóknál vannak közgazdászok, akik tudnak számolni.
"...a támogatott gyógyszerek árának emeléséhez az OEP engedélye kell. Ha egy cég emelni akar, és az OEP ehhez nem járul hozzá, kérheti a támogatás megszüntetését." Olvastad?

fordulo_bogyo 2013.01.14. 20:19:47

@Jutai_Péter: A Medrol hatoanyaga prednisoLOn a kerdeses gyogyszer a prednizon.

Kemiai osszegkeplet szintjen:
C21H26O5 nem ugyanaz, mint a C21H28O5

Roviden: 26 =/=28
azaz 26 nem egyenlo 28-cal.

Az a ket atom hidrogen nagyon komoly kulonbseget jelent!

B. S. 2013.01.15. 13:54:41

Valóban ugyan olyan hatásos a gyógyszertárban készített olcsóbb kúp is, mint az eredeti, hallható a riport végén a GYÓGYSZERÉSZETI INTÉZET HIVATALOS VÉLEMÉNYE.

tv2.hu/musoraink/tenyek/120981_gyerekek_eletmento_gyogyszere.html

fordulo_bogyo 2013.01.15. 14:20:29

@B. S.: A blogban idezett leveluk is ezt allitja.

Lehet, hogy tevedesben van az INTÉZET HIVATALOS VÉLEMÉNYE?

kodpiszkalo · www.kodpiszkalo.blog.hu 2013.01.15. 14:26:09

@fordulo_bogyo: nem hinném. A Főigazgató Asszonynak igaza van. Mint írtam, a két hatóanyag nagyban hasonló, de ha mindkettő elérhető, erre a célra a prednizon a jobb választás. Az írás elkészültekor (és most sem) találtam azonban ezzel kapcsolatos állásfogylalást az OGYI honlapján, és kedves B. S., talán nem kérhető számon rajtam, ha nem követem nyomon folyamatosan a kertévék híradóit.

fordulo_bogyo 2013.01.15. 14:34:38

@kodpiszkalo: Nem vagyok orvos, am ugy gondolom, hogy a helyi hatasa (ami egyertelmuen nemkivanatos mellekhatas) a halalmas adag (50 vagy 100mg) prednizolonnak nem elhanyagolhato.

Ennyi erovel prednizolon tabletta, injekcio, vagy kenocs is helyettesitheti a kupot?

kodpiszkalo · www.kodpiszkalo.blog.hu 2013.01.15. 14:38:36

@fordulo_bogyo: igen, valóban így van, ez volt az egyik ok, ami a bejegyzés megírására késztetett. Nem véletlen, hogy a prednizon jóval elterjedtebb erre a célra. Ugyanakkor az is igaz, hogy vészhelyzetben a prednizolont is lehet használni. Kérdés, vészhelyzet-e az áremelés? Szerintem nem, de nem érzem magam orákulumnak.
A másik meg: a kúpot roham esetén kell alkalmazni, tehát atz erre hajlamos gyermek szüleinek hűtőjében lehet a helye, ahonnan szükség esetén (pl egy éjjeli roham esetén) előkapják. Nos, valóban alkalmas erre egy olyan magisztrális kúp, aminek a lejárata néhány nap-hét?

fordulo_bogyo 2013.01.15. 14:51:23

@kodpiszkalo: Felig vicc csak: egy-ket gyari 5g-os (5mg/g)-os prednizolon kenocs a popsiba?

www.webbeteg.hu/keresok/gyogyszer/3071/
Kiszerelés: 5 g (hatoanyag tartalom 25mg)
Fogyasztói ár: 334 Ft
Támogatott ár: 250 Ft

Vincente82 2013.01.16. 10:48:01

@kodpiszkalo: Én is azt hiányolom, hogy az OGYI ennyi vita és sajtóvisszhang után sem ad ki egy közleményt. Hogy megszólaltatták az egyik tv csatornán? Az édeskevés. Nem az lenne a feladatuk, hogy ilyen helyzetben információval, állásfoglalással szolgáljanak?

Gazocska 2013.01.17. 18:33:16

A probléma az, hogy eddig nem volt hivatalos állásfoglalás. Ma voltunk a fiammal dokinál és mondta, hogy már hivatalos ajánlás is, hogy a kikeverőset irják a rectodelt helyett. Utána a patikában beszélgettem a patikussal, és a röhej az, hogy a 30gr-os 6db-os rectodelt 4700ft, mig a 30gr-os 4db-os 6200ft. Csak a 6db-osat nem lehet kapni.
Ja, és azt mondta a patikus, hogy a kikevert kúpnak 3 hónap a szavatossága. Szóval ha 300 ft a kikeverős, jobban jár az ember még ha nem is használom fel a lejárat előtt és 1 évre vetitem az árát, úgy mintha a rectodelt kb 1 évét nézem.
Nekünk szerencsére rég nem kellett már, de ma sajnos ismét elő kellett kapni a hűtőből.
A bejegyzéshez annyit hozzátennék, hogy igen, van más gyógyszer is ami fulladás esetén használható, de... A ventolin amit mi kapunk vész esetére, az nem mindig elég. Ilyenkor jön a rectodelt. Ez az utolsó lehetőség a kórházba menetel előtt. Ott meg már intravénás szteroidot adnak. Sajnos tapasztalat amit irok :(

Martus.rm 2013.01.25. 20:51:35

Először is szeretnék gratulálni a szerzőnek. Nagyon jó írás.
Néhány észrevételem lenne:
A prednisolon alapanyag jelenleg a 3 legnagyobb nagykereskedőtől nem beszerezhető. (vagy csak a mi patikánknak nem akarnak adni, a kis gonoszak?)
Ha jól olvastam az OGYI irányelvét, az utolsó sorban már prednisont ír a prednisolon helyett(?). Most akkor hogy is van ez?
A fő gondot szerintem az jelenti, hogy a KOLLÉGÁK egyes patikákban pontatlan, sőt téves infókat adnak a betegeknek, amit aztán jónéhány facebook-fan anyuka terjeszt.
Semmi gond azzal ha orvos (felelősségteljes, és átgondolt) (saját)döntése alapján magisztrálisan prednisolon kúpot rendel, azt a patikában lege artis elkészítik fillérekért és mindenki örül, mert a gyerek jól lesz. A gond az, hogy egyesek azt állítják, hogy ez a magi kúp ugyanaz, vagy legalábbis ugyanolyan jó, mint a Rectodelt. Ezt ugyebár biztosan csak akkor állíthatjuk, ha vannak kontrollált klinikai vizsgálatok erre vonatkozóan. De ha jól értettem, ill. ha jól tudom, akkor ilyen nincs.
Azt meg durva túlzás, hogy ma Magyarországon bárki meghalna azért, mert nincs pénz Rectodelt kúpra.

Martus.rm 2013.01.25. 22:37:35

Ja és érdekelne, hogy az elkészített kúp felhasználhatósági idejét milyen "guideline" szerint határozzák meg.

csutkababa 2013.01.31. 10:25:25

Ügyeletes és mentőorvosként praktikus meglátásaim is vannak:
1., A szegény/rossz sorban élő/ segélyből élő etc család nem fogja megvenni a 13 ezres Rectodeltet, ha bármilyen probléma van, mentőt/ügyeletet hív, és semmiféle compliance nem elvárható tőle.
2.,Tekintsük felnőttnek a lakosságot, ha szájba van rágva, hogy nem 5 év, csak 3 hónap, akkor oda fog rá figyelni.
3., Akut kruppos rohamnál nem tudom, a hozzászólók próbáltak-e már a rémülten üvöltő gyereknek helyszínen inhalálni, illetve vénás injectiót beadni. 21 éves gyakorlat után nekem is igen nehéz feladat lenne.
Akut alkalmazásnál sztem nem játszik a végbélnyh sorvadás, mert egy db 30-as vagy 100 as kúpot kap, és sokkal jobban lesz, és ha MÁR kevésbé fullad, lehet megpróbálkozni az inhalálással, bricanyl oldattal vagy egyszerűen fizsóval, illetve súlyosabb esetben ttskg-ra számított hígított tonogennel. Ami ugye megint vita tárgya, hogy megfelel-e a micronefrinnek, vagy ha jól emlékeszem, a racem változat miatt megint csak nem bio-ekvivalens.
3., Nézzük mindig akut ellátás szempontjából. Két oldalról. Olcsóbb kúp a lakosságnál? meg fogja venni, és azonnali hívás helyett kiképezve a beadásra, első körben ő adja a kúpot.
olcsóbb kúp az ellátónál? Nem fordulhat elő, hogy a szolgáltató spórol, és nem pótolja, mert szezonban heti rendszerességgel adjuk, és nem mindegy, mennyi a kiadása a szolgáltatónak. A lejáratot pedig hivatalból figyelik.

Arra pedig sajnos nem tudok mit mondani, miért lett levéve a támogatás. Adalék: egy doboz Tonogen, ami a CPR elsőnek választandó azonnali gyógyszere, és 3 percenként adandó folyamatos újraélesztés esetén, doboza több mint 5000 HUF.
Minden életmentőnek tekinthető gyógyszernek egekben az ára.

Nesszi160 2013.11.08. 17:14:59

Engem nem is az ára bosszantott fel, hanem az, hogy mikor a 2 éves fiam 2 nappal ezelőtt fulladni kezdett (életében először) az orvos felírta a Rectodelt-et. Elmentünk a legközelebbi gyógyszertárba, ahol közölték, hogy nem tartják a kúpot, de ha visszamegyek az orvoshoz és íratok vele egy másik receptet kikevernek valami hasonlót (ez persze remek ötlet csak mire visszaérek az legalább fél óra, mire kikeverik az megint fél óra.... a gyerekem meg azalatt majd szépen megfullad). Végül még 3 patikában jártunk mire az utolsó helyen ajánlottak egy ügyeletes gyógyszertárat, ahol megkapjuk a kúpot. Nem igazán értem, hogy hogy lehet ilyen macerás egy ilyen fontos gyógyszer megszerzése.....

Szerzők

csupor-dezso-100x150.jpg

Dr. Csupor Dezső 
(kodpiszkalo)
gyógyszerész, 
SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet

jeszenoi-norbert-100x150.jpg

Dr. Jeszenői Norbert 
(j.norbert)
gyógyszerész

gyapai-orban-orsolya-100x150.jpg

Dr. Orbán-Gyapai Orsolya
(pharma-girl)
gyógyszerész

hajdu-zsanett-100x150.jpg

Dr. Hajdu Zsanett
biológus

boros-klara-100x150.jpg

Boros Klára
vegyész, doktorandusz

barbi.jpg

Dr. Tóth Barbara
(JéBarbi)
gyógyszerész

913_csapibence_120119_015.jpg

Dr. Csapi Bence
gyógyszerész

no-pic.jpgDr. Ványolós Attila
(pharmythographer)
gyógyszerész

Díjaink

hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

21no_logo.png

A 21 NŐ AZ EGÉSZSÉGÜGYÉRT alapítvány prominens szakembereinek Védjegye tanúsítja a Ködpiszkáló blog szakmai hitelességét és társadalmi hasznosságát.

Nekem szól! Egészségértés díj, egészségügyi szakember kategória 2. hely

Kutatók a Neten - közönségszavazás 2. hely

Goldenblog 2014. Tech+Tud kategória, közönségszavazás 2. hely

Nemzeti Kiválóság Program blogverseny, 1. hely

Goldenblog 2013. Biznisz kategória, közönségszavazás 9. hely

Goldenblog 2012. Szakértői kategória, közönségszavazás 5. hely

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: @Mesterséges Geci: bocs, négy és negyed év... (2024.10.25. 08:48) ELKÖLTÖZTÜNK
  • Mesterséges Geci: @kodpiszkalo: "hamarosan" - magysr módra? Négy és fél év telt el azóta... :( Vagy csak firefox ala... (2024.10.25. 08:47) ELKÖLTÖZTÜNK
  • Mesterséges Geci: @tesz-vesz: gondolod, hogy azok az agyatlan vadbarmok, akik bedőlnek a gődény-félék ökörségeinek, ... (2024.10.25. 08:42) ELKÖLTÖZTÜNK
  • Színgyógyász: Azért elég merész vállalkozás a cikk írója részéről ( pontosan ki is ő? ) ilyen elánnal nyilatkozn... (2024.08.01. 18:06) ASEA - palackba zárt csodamolekulák?
  • Szalay Huba: @sosperec: Talán mindezt a ködpiszkáló domain nevéről és weboldaláról is elmondhatjuk... (2024.06.23. 23:54) ASEA - palackba zárt csodamolekulák?
  • Utolsó 20

Ködpszkáló a Facebookon

DESIGN

Az oldal sablonját dr. Horváth Róbert készítette.

süti beállítások módosítása