hogy ne verjenek át?

2019.12.30., Szerző: kodpiszkalo

magic-potion-1949488_640.pngKedves gyógyszerésztörténész barátom emlékeztet mindig: a szemfényvesztés, a gyógyulni vágyó emberek becsapása nem újkeletű dolog. Száz évvel, sőt, sok száz évvel ezelőtt is voltak olyanok, akik mások nyomorúságából, reményéből gazdagodtak. Mai szemmel ártatlannak, bájosnak tűnhetnek a boldog békeidők csodaszereket reklámozó hirdetései, pedig valójában ugyanúgy megkárosították a beteg embert. A különbség mindössze annyi, hogy ma sokkal gyorsabban, hatékonyabban, több emberhez lehet eljuttatni a (tév)információkat. S az sem elhanyagolható, hogy míg a középkor csodagyógyászainak jó része hitte azt, amit  mondott (mert sokkal kevesebbet tudtak a gyógyításról, az emberi testről, mint ma), addig a mai kuruzslók, sárkányfűárusok úgy csapják be áldozataikat, hogy a tettesek és az áldozatok is hozzáférhetnének azokhoz az ismeretekhez, amelyek birtokában a néha gyermeteg átverések könnyedén megelőzhetőek lennének. Ma feltehetően kevesebb csodagyógyász, csodaszerárus hisz őszintén abban, amivel az áldozatait becsapja, mint régebben; s talán több köztük az olyan, aki bár tudja, hogy amit árul, mit sem ér, a haszon reményében szándékosan csapja be áldozatait. Aki pedig erre szánja magát, annak a megtévesztés módszereinek egyre bővülő tárháza áll rendelkezésre.

Nem kell olyan messze visszaugrani az időben, amikor az átverés fő terepei a nyomtatott sajtó és a gyártók által terjesztett prospektusok, "szakkönyvek" voltak. Ezt követte (kiegészítette ki) a teleshopok időszaka, majd jött az internet korszaka, ami a korábbi módszereknél jóval hatékonyabb volt. Az információátadás sebessége rendkívüli módon felgyorsult: egy hirdetéssel ma emberek százezreit, millióit egyetlen nap alatt el lehet érni. A reklámok elől ráadásul nehéz kitérni, mivel minden olyan felületen (facebooktól a levelezőrendszerünkig) megjelennek, amit naponta több alkalommal használunk. A hab a tortán pedig az, hogy a hirdetések célzottak. Ha valakinek tyúkszeme van, és erről vált levelet a komájával (vagy ebben a témában keresgél a neten), garantált, hogy még aznap elárasztják a tyúkszemirtós hirdetések.

A lakosság nagy része minderre nincs felkészülve. Arra pedig egyáltalán nem, hogy a "hirdetések" egyre rafináltabbak, s nagyon sokszor a cél egyértelmű: a fogyasztót bármi áron rá kell venni a vásárlásra. Bár a blogon már foglalkoztunk a megtévesztés módszertanával, valószínűleg nem árt felfrissíteni az akkor leírtakat az elmúlt évek fejleményeivel. A következőkben arra adunk rövid útmutatót, hogyan kell kiszűrni azokat a reklámokat, amelyek jó eséllyel a megtévesztés szándékával születtek. Kezdjünk gyanakodni, ha

- a termék olyan betegség gyógyítását ígéri, amelyre az orvostudomány jelenlegi állására nincs gyógymód (az orvostudomány jelenlegi állásáról az orvostól, gyógyszerésztől tájékozódjunk, nem a szomszédtól vagy az internetről). Ennek megfelelően ne higgyük el, hogy az aktuálisan reklámozott termék meggyógyítja a cukorbetegséget, reumát stb. Nincs olyan betegség, amit csak "csodaszerekkel" lehet meggyógyítani, gyógyszerekkel pedig nem. És nincs olyan "csodaszer", amely az elérhető legmodernebb gyógyszereknél hatásosabb. Az elmúlt évtizedekben számos csodaszer tűnt fel és bukott alá, anélkül, hogy a korábban gyógyíthatatlannak tartott betegségeket legyőzték volna. Az igazi áttörések nem a "csodaszerekhez", hanem a gyógyszerekhez köthetőek (lásd az utóbbi évek sikerei a génterápia és biológiai gyógyszerek területén). De a legnagyobb áttörés az lenne, ha sokkal többen táplálkoznának egészségesebben és folytatnának egészséges életmódot. A krónikus betegségek (pl. rák, cukorbetegség, szív-érrendszeri bajok) zöme ellen így lehetne hatásosan fellépni. Mindezt tanúsítja az is, hogy a magyar lakosságot jellemző halálozási és egészségi állapottal kapcsolatos mutatók más, hasonló fejlettségű országokkal összehasonlítva rosszak - jóllehet "csodaszerekből" igazán nincs hiány...

- józan ésszel irreálisnak tűnő gyógyhatást ígérnek (pl. 2 nap alatt elmúlik a körömgomba, 10 nap alatt a cukorbetegség, 1 hónap alatt 16 kilót fogyunk). Az emberi testnek vannak korlátai, ezt nem szabad elfelejteni. 

- a termék "feltalálóját" a gyógyszerlobbi, az állam stb. által elnyomott embernek mutatják be. Pszichológiai szempontból érthető fogás (a fogyasztókban rokonszenvet kelt), azonban a valóság általában az, hogy az elnyomott, meg nem értett zseni ahelyett, hogy a terméke fejlesztésén, kutatásán dolgozna, ebbe fektetne időt és pénzt, másokra mutogatva szeretne minél nagyobb haszonhoz jutni, lehetőleg azonnal, lehetőleg kihagyva a gyógyszerré válás hosszú és rögös útját. Ez persze érthető, de legkevésbé sem szolgálja a betegek érdekét. 

- a hatásosságot nem támasztják alá embereken elvégzett vizsgálatok. Ennek nem könnyű utánanézni, de szakemberek segítségével könnyedén ellenőrizhető. Azok a termékek, amelyeknek hatásosságát bebizonyították és elismerik Magyarországon, megtalálhatóak az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet gyógyszer- vagy gyógytermék-adatbázisaiban. Ha ezekben nem található meg, hasonló ellenőrzés elvégezhető az EU és az USA hasonló adatbázisaiban. Ha ez sem vezet eredményre, érdemes tudományos adatbázisokban ellenőrizni, végeztek-e egyáltalán vizsgálatokat emberek bevonásával. Erre a legcélszerűbb a PubMed adatbázis használata, ahol a keresés lefuttatása után szűrni lehet a klinikai (embereken elvégzett) vizsgálatokra. 
Ha kiderül, hogy a termék (valahol) gyógyszer, az jó hír. Az is valamennyire jó hír, ha vannak klinikai vizsgálatok, de az anyag nem gyógyszer. Ez azt is jelentheti, hogy a klinikai vizsgálatok eredményei még nem elégségesek a gyógyszerré váláshoz, de azt is, hogy az eredmények (pl. mellékhatások, mérgező hatás) ennek jövőbeni lehetőségét kizárják. Megfelelő szakértelem birtokában ez eldönthető. De ha egy szer nem is gyógyszer, ráadásul klinikailag sem vizsgálták, akkor feltétlenül fogjunk gyanút. Pusztán laboratóriumi, lombikokban végzett kísérletek alapján egyetlen termék gyógyhatása sem állapítható meg!  

- a terméknek jogosulatlanul tulajdonítanak gyógyhatást. Magyarországon csak olyan szer ajánlható gyógyhatással, amelyről ezt bebizonyították (gyógyszer, gyógytermék). Ha az említett két kategórián kívüli termékeknek tulajdonítanak gyógyhatást, törvénysértő módon járnak el - és nem mellékesen átverhetik a fogyasztót. 

- a termék illegálisan van forgalomban. Ha gyógyászati céllal ajánlják, akkor gyógyszer vagy gyógytermék lehet (lsd. fent). Előfordulhat az is, hogy a készítmény legálisan van forgalomban, csak az ajánlásával túloznak. Ha étrend-kiegészítő, akkor gyógyhatással nem reklámozható, de az, hogy forgalmazását megfelelően bejelentették-e, szintén ellenőrizhető. Speciális csoportot jelentenek a speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek, amelyek legálisan forgalomban lévő képviselőinek listája elérhető itt. Sajnos, az orvostechnikai eszközökről nem áll rendelkezésre online adatbázis, ha ilyenekkel kapcsolatban éled fel gyanú, az OGYÉI-nél kell érdeklődni. Ha azonban kiderül, hogy a szájon át történő alkalmazásra szánt termék egyik fenti kategóriában sem található meg, jó esély van arra, hogy a készítményt illegálisan forgalmazzák.  

- a termék nem kapható kereskedelmi forgalomban, csak interneten rendelhető meg. Különösen gyanús, ha olyan oldalon kapható csak, ahol az eladó személye nem ismerhető meg. Az ilyen termékekkel kapcsolatos problémák esetén nem sok esély van a vásárlói jogok érvényesítésére...

- a terméket forgalmazó honlap URL-címe gyanús. Gyanús például, ha a webcímnek semmi köze a termékhez. Ha például egy cukorbetegségellenes csodaszert egy http://building-parkair.space/ kezdetű weboldalon forgalmaznak, vagy ha eszméletlenül hosszú a webcím (pl: http://fence-river-has.xyz/index.php?key=r9w5qy62gwvu17ou861z&utm_medium=1042169746126985&fbclid=IwAR0173-CH3FTs4VUeIwBkG9tAb-bYc16ePbg12KTApP79QHyYnLrgLglxpQ), ugyanakkor az "előtagja" (http://fence-river-has.xyz/) inaktív, nem mutat sehová.. Ugyanígy gyanús például, ha az ATV-re vagy a 24.hu-ra hivatkozó cikkek nem az ATV vagy a 24.hu weboldalán jelennek meg.

- a terméket ismert emberrel vagy intézménnyel reklámozzák. Az sem ritka, hogy egy híresség vállalhatatlan termékhez adja a nevét (van az a pénz, amelyért korpásodik a haj...), de újabban az is gyakori, hogy visszaélnek médiaszereplők (pl. Vujity Tvrtko, Sváby András), szakemberek (dr. Major Judit), médiumok (24.hu, ATV) vagy intézmények (Szegedi Tudományegyetem, Semmelweis Egyetem, Egészségügyi Minisztérium) nevével. Ha valamilyen fantasztikus új eredményről hallunk és azt összekötik egy személy vagy intézmény nevével, érdemes utánanézni az illető vagy az intézmény weboldalán, facebook-oldalán, hogy ott is megjelenik-e a hír. Egy megfelelő kereséssel (ismert ember vagy intézmény + termék neve) lehet, hogy ráakadunk a fantasztikus bejelentés cáfolatára... Ugyanígy az is könnyen kideríthető, hogy például a Szegedi Tudományegyetemen dolgozó állítólagos Dr. Kovács György idegsebész csak a fantázia szüleménye. Ha pedig egy nem létező intézményre utalnak (Egészségügyi Minisztérium jó 10 éve nem létezik), miért higgyük el a többit? 

- a reklámban hamis fényképet használnak. Nagyon gyakori, hogy a reklámokban felhasznált fotók lopottak - pontosabban egészen mást ábrázolnak, mint állítják. Így például az állítólagos szegedi dr,. Kovács Györgyről könnyen kideríthető, hogy orosz oldalakon egészen más neveken található meg fotója (dr. Mihail Pavlovich Arkhipov). Nem tudhatjuk, hogy ki ő valójában, de az biztos, hogy nem Kovács György, az pedig csak valószínű, hogy nem is dr. Arkhipov. A csodagyerek Miksai Pálról pedig könnyen kideríthető, hogy ő valójában Alban Hoxha. Az ilyen visszaélések kiderítésére csak menteni kell a gyanús képet, és feltölteni a Google képkeresőjébe (a kamera ikonra kattintva).

- a weboldalakon hamis fogyasztói véleményeket tüntetnek fel. Ha a fogyasztói véleményekhez fotót is csatolnak, akkor a hamisítás könnyen kideríthető (lsd. fent), és könnyen rájöhetünk: aki a reklám szerint Kovácsné Dabasról, az valójában Nagyezsda Szevasztopolból. Sokszor az oldalak alján facebook-hozzászólásoknak tűnő ömlengéseket olvashatunk a reklámozott termékről, azonban ha megpróbálunk ezekre rákattintani, kiderül, hogy nem valódi posztok, hanem megszerkesztett, hamis, képként beillesztett dokumentumok. 

Ha feléled a gyanú egy termékkel kapcsolatban, érdemes rákeresni az interneten, több forrásból tájékozódni. Még jobb, ha az ember egy szakembert is megkérdez, ugyanis ők már birtokában vannak a megtévesztések kiszűréséhez szükséges alap- és háttérismereteknek.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kodpiszkalo.blog.hu/api/trackback/id/tr8215370204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apro_marosan_petergabor 2019.12.30. 19:23:49

Fontos témával foglalkozik a poszt, logikus érvekkel, de kevés az esélye a sikerre.
Ott kezdődik, hogy a nyilvánvalóan csaló hirdetéseket a média kritika nélkül megjelenteti (ez nem csak ebben a témában van így, hanem pl. az energia spóroló "varázs" eszközökkel stb. is ) - hiszen abból él.
Nemigen van következménye a csaló hirdetéseknek, a csalással beszedett pénz pedig vonzó a hidetőknek - a GVH-nak kellene ezzel foglalkoznia, de a "kicsiknek" nem megy utána...
A homeopátia pl. még mindig sok patika hirdetésében benne van, holott a tudományos akadémia megtette, amit kell, tudománytalannak, gyógyításra alkalmatlannak nyilvánította a - szélhámos - módszert.
Valójában a posztban vázolt módszerek - hami sfogyasztói események, nyilatkozatok - kimerítik a csalás fogalmát, tehát BTK kategóriáról beszélünk (feljelentést kellene idikálnia) , a következmény mégis elmarad.
Miért?
Marad a fogyasztók tájékoztatása ehhez hasonló írásokban, ez pedig csepp a tengerben. Aki a villanyszámlát szeretné csökkenteni néhány ezer ft--os eszközzel, több éve kínlódik körömgombával, vagy kopaszságát akarja megszüntetni stb. - inkább sutba dobja a józan eszét, s hagyja magát becsapni

kvadrillio 2019.12.30. 21:23:20

JAHHHHH..... a különbség mindössze annyi, hogy ez a fajta csalás a ROTHADT RENDSZARVÁLTOZZÁSSAL JÖTT BE A NYUGATI KAPITALISTA, MONDOM KAPITALISTA ORSZÁGOKBÓL ÉS TERJEDT EL A VOLT COCILISTA ORSZÁGOKBAN !+!!
ÚGYHOGY JÓL PICSÁN KELL VÁGNI EZEKET A CSALKAT ÉS BEBASZNI ŐKET MAGÁNZÁRKÁBA !!!

NEMKŐNE VISSZAMENNI A KÖZÉPKORBA, AHOL MÉREGFIOLÁKAT ÁRULTAK A CSALÓK A SZERENCSÉTLEN EMBERKÉKNEK ! BASSZAMEG A JÓ KURVA KÖRÖSZTYÉN ISTEN SAJÁT MAGÁT !+ meg azokat, akik ma ezen csámcsognak.

ennyike.

kvadrillio 2019.12.30. 21:26:38

@kvadrillio: csakmert ojjjjan természetesnek akarnak beállítani 30-40-50 évvel ezelőtt még nem létező, de ma már elterjesztet, t kurvára beteges, és rothadt lelkű csaló emberekre jellemző tevékenységeket.

kvadrillio 2019.12.30. 21:36:03

és ez sem volt jellemző a cocilizmusra...

Hasmenést okozó sajtot hív vissza a Lidl

E.coli baktériumot mutattak ki benne.

d mára már tele vagyun k a profithajhász multik mérgező ételeivel, mérgező és veszélyes gyermektápszereivel, rákkeltő púdereivel, cukorhelyettesítő fruktóz-glükózzal érelmeszesedést, szívbetegségeket okozó termékeivel, a gyümölcsleveket rákkeltő édesítőszerekkel telenyomott szarokkal és megy a reklám, hogy ez jó a magyarnak is, mert legfeljebb csak megdöglik tőle és majd jön és betelepül más a helyére...

TELE A TÖKÖM EZZEL A ROTHADT GYILKOS RENDSZARVÁLTÁSSAL, AMI FOLYAMATOSAN TIZEDELI A MAGYAR TÁRSADALMAT.

kvadrillio 2019.12.30. 21:38:00

ÉS AKIK EZEKET NEM VESZIK ÉSZRE, AZOK BEZONY HÜJJJJJHJJÉK !

Örömhernyó 2019.12.30. 22:54:59

Csak a legamatőrebb csalókat lehet lebuktatni a posztban szereplő dolgokkal.

Ismerek én olyan vegyészt, aki valóban flavonoidok kutatásával foglalkozott, valóban több szabadalma van, rengeteg cikket írt a témában, aztán belevágott a kétes gyógybizniszbe. És teljesen jogosan írta magáról a reklámjaiban, hogy ő vegyész, X egyetemen docens, rengeteg tudományos cikket és előadást csinált flavonoid témában, meg van egy csomó szabadalma. Tényleg ebben a témában szaktekintély. Ez rettentően hitelessé teszi a laikusok szemében. De hogy a flavonoidok miként hatnak, mennyi kell belőlük, mire jók, megelőznek, gyógyítanak-e betegségeket, rákot, hogy ezek a vegyületek hosszú távon és nem teljesen tisztázott módon hatnak, mennyire igazolt a hatásuk, az egy más kérdés. És hogy változatos étrenddel ezeket a flavonoidokat bevihetjük a szervezetünkbe. De erről nyilván nem szól az, aki ilyen drága táplálékkiegészítőket forgalmaz.
Csak arra akartam kilyukadni, hogy teljesen hiteles szakemberek is belemennek ködösítésbe, ha arról van szól, hogy a saját üzletüket kell népszerűsíteni.

Ismertem sebész orvost is, aki a hálapénzt előre kérte, majd elvégezte a műtétet, de azért még műtét után az MLM-es aloe vera kenőcsöt is rásózta a betegére, mondván, gyorsítja a sebgyógyulást. De persze a műtéti sebre tenni nem szabad... De mer ilyenkor kérdezni, ellenkezni a beteg, aki felett élet-halál uraként áll az orvos?

Voltam olyan bőrgyógyásznál, aki az állami biztosítással érkező betegeket hamar elkezdte homeopátiás és egyéb kétes hatásosságú kencékkel traktálni.

A teljesen kóklerek és sarlatánok mellett megjelentek már rég a valódi szakemberek a piac, akik úgy gondolják, hogy beszállnak az egészségbizniszbe, mert tényleg jogosan viselik a fehér köpenyt, van orvosi, mérnöki, természettudományos diplomájuk, de az állami apanázs nem elég a Maldív-szigeteken tervezett nyaraláshoz és új BMW se lesz belőle egyhamar. Amit árulnak, az nem árt, igaz, nem is használ. Úgy vannak vele, hogy a betegeik vagy tőlük, vagy mástól úgyis megvennék a kamu csodaszereket. Akkor miért ne ők keressenek rajtuk... Igaz, ezek a csodadoktorok legalább nem mondják, hogy a beteg hagyja el a hagyományos kezelést, mint az igazi sarlatánok teszik.

morph on deer 2019.12.30. 23:55:55

@kvadrillio:
“ Hasmenést okozó sajtot hív vissza a Lidl

E.coli baktériumot mutattak ki benne.

d mára már tele vagyun k a profithajhász multik mérgező ételeivel, ”

Kiskedves: SZÓLTAK, és VISSZAHÍVTÁK!
Vagy azt akarod mondani, hogy az E-coli egy kapitalista találmány, ami csak ‘89 óta fordul elő az országban?

Ébredj fel szivi!
MOST megmondják, hogy vidd vissza a sajtot, mert HÁTHA érzékenyen reagálsz, AKKOR meg még az atomkatasztrófát is csak napok múlva ismerték el!

Inkább gondold ezt végig, mielőtt még itt szívrohamot kapsz, vagy valami..!

morph on deer 2019.12.31. 00:01:20

@Örömhernyó:
“ Csak arra akartam kilyukadni, hogy teljesen hiteles szakemberek is belemennek ködösítésbe, ha arról van szól, hogy a saját üzletüket kell népszerűsíteni.”

Az nem merült fel, hogy esetleg tényleg komolyan gondolja?
Csak mert ismereteim szerint valóban vannak olyanok, akiknél elsődlegesen nem a haszon (volt) a motiváció, hanem tényleg hisznek abban, hogy jót tesznek.
Csak úgy felmerült...

Célkereszt 2019.12.31. 07:29:07

Nem kellene a homeopátiás orvos, gyógyszerész diplomáját visszavonni,

qwertzu 2019.12.31. 10:25:36

@morph on deer: Engedd el, kb. 10 éve hányja mindenhova a szarjait észérvekre nem reagál.

különvélemény 2019.12.31. 12:32:51

1: csodaszerek nem léteznek
2: lásd 1-es pont

kvadrillio 2019.12.31. 13:06:48

@qwertzu: hmmm....azóta keresem az észérveket, de sehol sem találom !+...Lehet, hogy rossz helyen keresem ??? :O)))

qwertzu 2019.12.31. 13:30:15

@kvadrillio: Akkor segítek: a szocializmusban sokkal több ilyen volt. Ennyi. Hír nem volt róla, meg visszahívás.

nanesz · http://kibogozom.blogter.hu/archive 2019.12.31. 19:44:50

Unalmas, hogy évek óta, folyton csak írkálnak erről. A probléma szerteágazó, és káros. Sok komoly szakember, szakmai társaság, s maguk a betegek is küzdenek a jelenség ellen, külön-külön. Jöjjön végre létre egy MUNKACSOPORT szakemberekkel, tudósokkal, AMELY KIDOLGOZZA A MEGOLDÁST, ÉS BETÖMI A JOGHÉZAGOKAT IS!

vudupapa 2020.01.03. 08:14:25

@morph on deer:
"Az nem merült fel, hogy esetleg tényleg komolyan gondolja?"
Bennem felmerült, de hamar elvetettem ezt a lehetőséget.:). Szakmai hitelességet ugyanis szerintem kritikátlan hiszékenységgel párosuló betegesen nagy önbizalommal (Jehova-komplexus?), és az adott szakma szabályainak figyelmen kívül hagyásával aligha lehet elérni. Ezek a hibák viszont szükségesek volnának ahhoz, hogy valaki tiszta lelkiismerettel árulhasson pénzért szereket és/vagy kezeléseket olyan ígéretekkel, amiknek helytállóságáról a szakma szabályai szerint ő maga sem győződött meg. Hiszen az esetek túlnyomó többségében el sem végezték az ilyenkor elvárt szakmai vizsgálatokat, ahol pedig tudtak legalább valami hasonlót produkálni, ott szaktársaikat nem sikerült meggyőzni a kapott eredmények helytálló voltáról, vagy ennek hiányában legalább írásos kinyilatkoztatást szerezni erről valamelyik bizonyítottan mindentudó és tévedhetetlen istenségtől.

mocsing56 2020.02.13. 10:22:25

Kezdeném az elején:

1. " olyan betegség gyógyítását ígéri, amelyre az orvostudomány jelenlegi állására nincs gyógymód ".
Van egy pár dolog, amiröl a /nyugati, iskolai/ "orvosotudomány" hallani sem akar, pedig müködik.

2. "a hatásosságot nem támasztják alá embereken elvégzett vizsgálatok.."

A cikk szerzöjének ez a mechanikus mániája, hogy nincs alátámasztva - pedig a cikkszerzö nyakig benne kell hogy legyen a mesterségesen megnehezitett adminisztrativ mechanizmus utvesztöjében. Tudnia kell, mennyire ellehetlenült ez.

Utalnék arra, hogy a madárinfluenza elleni állitólagos védöhatást adó Omninvest portéka hatását sem vizsgálták anno - mert ugye sürgösen, meg gyorsan - s nem születtek human populación elvégzett bizonyitó vizsgálatok. Nem is ért semmit a cucc.

Mindez persze okozat csak. Az ok az, hogy tendenciájában, krónikus betegségek esetében az egészségügyböl betegségipar, betegmenedzsment lett, egy meglevö problémára egy másik problémát/kat kiváltó, betegmegtartó megoldásokat kinál.

Gyönyörü statisztikák vannak, a betegek meg az látják, ennek ellenére a szomszéd is elment, az X.is meghalt s emberileg teljesen érthetö módon - mert a mai megközelités nem müködik - alternativák fele fordulnak.
Amit persze gaz alakok kihasználnak.

fordulo_bogyo 2020.02.15. 16:02:01

@mocsing56: Konkretan mikre gondolsz?
"1. " olyan betegség gyógyítását ígéri, amelyre az orvostudomány jelenlegi állására nincs gyógymód ".
Van egy pár dolog, amiröl a /nyugati, iskolai/ "orvosotudomány" hallani sem akar, pedig müködik."

Mibol gondolod, hogy mukodik, ha:
2. "a hatásosságot nem támasztják alá embereken elvégzett vizsgálatok.."

Vegul: ugye latod, hogy ez amit itt felhozol, az is erv a bizonyitas megkovetelese mellett:
"Utalnék arra, hogy a madárinfluenza elleni állitólagos védöhatást adó Omninvest portéka hatását sem vizsgálták anno - mert ugye sürgösen, meg gyorsan - s nem születtek human populación elvégzett bizonyitó vizsgálatok. Nem is ért semmit a cucc."

Mellekszal: az influenza ellen vedooltas hatasat ugy altalaban bizonyitottak, es vizsgaljak folyamatosan.
Azonban evrol evre mas szerotipus okoz jarvanyt, es arra valoban nincs ido, hogy az aktualis szerotipus elleni oltast teszteljek, mert mire a tesztnek vege, a jarvany elmulik, es jon a egy uj szeroptipus.
Az ifluenza elleni vedooltas ahtekonysaga ismert, altalaban 60% koruli, de vannak olyan evek, amikor a 20%-ot sem eri el.
www.cdc.gov/flu/vaccines-work/effectiveness-studies.htm

Bozonth 2020.03.08. 14:01:29

Láttam egy hirdetést, ami azt ígérte, 0,6 másodperc alatt visszaadja a látásomat. Már ez gyanús volt, de azért kattintottam. Ott kiderült, hogy minden orvos hülye, minden szemész hülye, a gyógyszerek mérgek, a szemüveg csak ront, a műtét meg drága és nem is ér semmit, de a zseni dr. Kováts új találmánya olcsón és csak 28 nap alatt mindenfajta szembetegséget gyógyít, csak most féláron, csak 14 ezer... ez a csodás új találmány régóta és jóval olcsóbban kapható, ez egy rácsos szemüveg (ayurveda szemüveg). A feltaláló külföldön is ismert, csak ott dr. Peics a neve.

Bozonth 2020.03.31. 06:06:09

collegence.pl/?gclid=Cj0KCQjwsYb0BRCOARIsAHbLPhHV2COpqirStSF50H2FQJkhaN4XpWv5gKTiNKrWc9SNWJNAY10YcV0aAhjXEALw_wcB

Fogyókúrás csodaszer. Liptai Claudia és egy fura per, amit mindjárt az alkotmánybíróságon tárgyaltak.... átverés!

Bozonth 2020.03.31. 13:16:01

Ez az álinterjú még 2017-es, de nekem most dobta ki egy reklámlink. Úgy tűnik, újra elővették, és most más címről és más néven árulják a csodaszert.

Untermensch4 2020.05.12. 13:00:24

" A reklámok elől ráadásul nehéz kitérni, mivel minden olyan felületen (facebooktól a levelezőrendszerünkig) megjelennek, amit naponta több alkalommal használunk. "

Nekem néhány év után az első néhány reklám ami átütötte a blokkolót, mostanában volt.

De van egy egyszerű módszer, a reklám végtelen és kifogyhatatlan gyűlölete, ha lehet egyre magasabb hatványon. Amit reklámoznak az egy gyűlölni való dolog, és nincs de. Az összes hétköznapi frusztrációt át kell pakolni ebbe a reklámgyűlöletbe és abban kiélni.

Szerzők

csupor-dezso-100x150.jpg

Dr. Csupor Dezső 
(kodpiszkalo)
gyógyszerész, 
SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet

jeszenoi-norbert-100x150.jpg

Dr. Jeszenői Norbert 
(j.norbert)
gyógyszerész

gyapai-orban-orsolya-100x150.jpg

Dr. Orbán-Gyapai Orsolya
(pharma-girl)
gyógyszerész

hajdu-zsanett-100x150.jpg

Dr. Hajdu Zsanett
biológus

boros-klara-100x150.jpg

Boros Klára
vegyész, doktorandusz

barbi.jpg

Dr. Tóth Barbara
(JéBarbi)
gyógyszerész

913_csapibence_120119_015.jpg

Dr. Csapi Bence
gyógyszerész

no-pic.jpgDr. Ványolós Attila
(pharmythographer)
gyógyszerész

Díjaink

hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

21no_logo.png

A 21 NŐ AZ EGÉSZSÉGÜGYÉRT alapítvány prominens szakembereinek Védjegye tanúsítja a Ködpiszkáló blog szakmai hitelességét és társadalmi hasznosságát.

Nekem szól! Egészségértés díj, egészségügyi szakember kategória 2. hely

Kutatók a Neten - közönségszavazás 2. hely

Goldenblog 2014. Tech+Tud kategória, közönségszavazás 2. hely

Nemzeti Kiválóság Program blogverseny, 1. hely

Goldenblog 2013. Biznisz kategória, közönségszavazás 9. hely

Goldenblog 2012. Szakértői kategória, közönségszavazás 5. hely

Utolsó kommentek

  • kiru55: Figyelem: A következő információ szabad! Nem használható fel szabadalomra, vagy, bármilyen tulajdo... (2020.07.09. 15:16) gyógyítható a cukorbetegség?
  • Ferencné Perneki Ferencné: Nekem is van rákos sejtem és ha lehetséges kipróbálnám. Nagyon jókat olvastam erről a termékről eb... (2020.07.05. 17:45) ASEA - palackba zárt csodamolekulák?
  • karmon manna: Próbáltam megkeresni azt az 1 mondatot, hogy végül is mire jó az ezerjófű a tudomány mai állása sz... (2020.06.22. 08:51) ezerjófüvek
  • Boka1: Én 2016-ban vettem földelő szettet. Ami fantasztikusan jó volt, hogy az ujjaim nem dagadtak be a s... (2020.06.14. 10:35) földelni jó?
  • fordulo_bogyo: @VIVALDI: Ha mar errol van szo, benned a nagy zeneszerzot tisztelhetjuk? Hm? Bagoly mondja verebn... (2020.06.06. 05:05) cukrosmadzag
  • Utolsó 20

Ködpszkáló a Facebookon

DESIGN

Az oldal sablonját dr. Horváth Róbert készítette.